Deel 11 van 5 tot 12 juli 2019

Vrijdag 5 juli 2019

Autoroute: Lunteren, Apeldoorn, Almelo, Sibculo, Geesteren. Totaal 133 km.
Fietsroute: Sibculo, Hardenberg, Sibculo. Totaal 34 km.

De weersvooruitzichten zijn redelijk voor de komende week en daarom gaan we er maar weer eens tussenuit. Vandaag was het prachtig weer en we zijn eerst naar het dorpje Sibculo gereden, waar we de camper hebben geparkeerd en vandaar ons Rondje Nederland naar Hardenberg hebben dichtgemaakt, waar we twee weken geleden geëindigd waren. Het was een mooie fietstocht, maar ik fietste niet echt ontspannen langs wegen waar heel veel eikenbomen gemarkeerd waren met rood-witte waarschuwingslinten voor de eikenprocessierups. De nesten zagen we zitten, maar wonder boven wonder hebben we ongeschonden en jeukvrij de fietstocht af kunnen maken. Hopen maar dat dit de hele week zo blijft.

Was Ton twee weken geleden doodmoe na 35 kilometer, vandaag hebben we er 34 gereden en dat ging al een stuk beter. Zijn conditie gaat er dus in een rap tempo op vooruit!

Teruggekomen in Sibculo heeft Ton de fietsen weer op de camper gezet en zijn we naar een camperplaats gereden. We staan hier helemaal alleen bij een fruitteler op een prachtig rustig plekje. Het enige geluid wat je hoort zijn vogels en daardoor ook elke vijf minuten een hele harde knal om de vogels bij de fruitbomen weg te jagen!  De eigenares van de camperplaats heeft tussen neus en lippen door verteld dat ze deze tijd van het jaar zeven dagen in de week kersen plukken en om vijf uur ’s ochtends beginnen. Oké, hebben we lekker een lange dag morgen….. 😉

Zaterdag 6 juli 2019

Route: Geesteren, Vroomshoop, Sibculo, Geesteren. Totaal 30 km.

De knallen om de vogels te verjagen begonnen vanmorgen niet om vijf uur, maar om half zes. We konden dus uitslapen…..

Onze fietstocht liep vandaag langs een mooi natuurgebied de Engbert Dijksvenen. Op de heenweg hadden we flinke wind tegen en dat was maar goed ook, want op de terugweg met wind in de rug, was mijn accu leeg. Toen we vertrokken had ik nog een bereik van 41 km en zou ik het makkelijk redden. De laatste vijf kilometer moest ik echter zonder trapondersteuning verder. Ik denk dat het kwam door de zware tegenwind op de heenweg. Ik heb in elk geval extra calorieën verbrand en dat is ook niet zo erg, want de kersen die ze hier bij deze fruitteler verkopen zijn zó lekker, terwijl ik er normaal gesproken niet zo van houd. Morgen nog maar een pondje halen.

Meestal gaan we op onze fietstochten wel ergens lunchen en vandaag was dat in een heel  bijzondere lunchroom “Bij Saartje” in Vroomshoop. Het is gelegen in een ongezellig bedrijvenpark, maar als je daar binnenkomt, waan je je in een andere wereld. Het hele restaurant is omgetoverd in een oud-hollands decor à la Swiebertje en Saartje en je weet gewoon niet waar je kijken moet, zoveel bijzondere verzamelingen. De eigenares vertelde ook veel over haar restaurant en we raakten o.a. in gesprek over dialecten dat die jammer genoeg langzaamaan verdwijnen. Er liggen ook overal boeken in het restaurant o.a. een van Nijntje in het Twents. Zij kwam ook aan met een boekje over de Wollef en de Seve Geitjes in plat Amsterdams; geweldig gewoon als je dat hardop leest! In het restaurant kun je aan een tafel onder het genot van een kopje koffie aan een legpuzzel van 1000 stukjes werken. Is die klaar, dan komt die aan de muur te hangen. Er hangen er al zeker 25 en de muur is vol. Ik vind het jammer dat we zo ver weg wonen, anders werd dit mijn favoriete restaurant. Ben je dus in de buurt, ga hier dan zeker heen!

Zondag 7 juli 2019

Fietsroute: Geesteren, Tubergen, Geesteren. Totaal 27,5 km.
Autoroute: Geesteren, Tilligte. Totaal 24 km.

Veertien dagen geleden hadden we problemen met de huishoudaccu. Het bleek niet de accu te zijn, maar de lader. Bijna 800 euro armer dachten we dat het probleem opgelost was; niet dus. Daarom moesten we vanmorgen van ons mooie plekje bij de fruitteler verkassen naar een camping waar we stroom hebben. Morgen ga ik de garage bellen dat ze er weer naar moeten kijken, want op deze manier kunnen we over twee weken niet met Jaade en Nina naar Legoland in Denemarken.

Vanochtend vertrokken we om kwart over negen al op de fiets naar Tubbergen, zodat we na terugkomst naar een andere camping konden vertrekken. Om twaalf uur waren we alweer terug; zó vroeg waren we nog nooit geweest! Morgen fietsen we vanaf de andere kant naar Tubbergen en hebben we weer een etappe overbrugd. We komen er wel!

We hebben ook inzicht gekregen in het leven van een fruitteler! Wij stonden in een pruimenboomgaard, waarin nauwelijks pruimen zaten. De eigenaar vertelde dat deze oogst mislukt was vanwege de nachtvorst in het voorjaar. Met de kersenoogst was het wel goed gegaan, maar op dit moment moeten ze elke ochtend om vijf uur, half zes beginnen met 1000 tot 1500 spreeuwen weg te jagen. Dit doen ze met een jachtgeweer. Bij het eerste schot in de lucht, vliegen ze weg, maar dan komt er ongeveer vijf procent terug die doof is!?  Deze spreeuwen worden echt afgeschoten. Verder hebben ze de “knallen” en geluidsinstallaties met krijsende kraaien die ook sommige vogelsoorten afschrikken. Gistermiddag hoorde ik ineens een vreemd geluid en ging ik kijken wat er aan de hand was. Het had net geregend en ze waren met een tractor waar een enorme föhn opstond langs alle kersenbomen aan het rijden om de kersen droog te blazen. Als er namelijk een druppel regen in de kers komt, knapt het velletje en zijn ze onverkoopbaar. Na de regenbui zijn ze hier ruim drie uur mee bezig geweest en ’s avonds regende het weer een uurtje en konden ze opnieuw beginnen. Ik zei gisteren al dat ik eigenlijk niet van kersen houd, maar de eigenares vertelde dat de kersen in de supermarkt vaak restanten zijn die uit Griekenland komen. Nu begrijp ik het, want deze Nederlandse kersen zijn echt verrukkelijk; maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan en ze moeten ook nog eens tegen de veel te lage prijzen in de supermarkt opboksen. Wat een bestaan voor dit gezin; regen, vorst, droogte, vogels en altijd onzekerheid over hun inkomsten!

Maandag 8 juli 2019

Route: Tilligte, Ootmarsum, Tubbergen, Ootmarsum, Tilligte. Totaal 37,5 km.

Het weer is niet zo mooi als ze vorige week voorspeld hadden, het is in elk geval droog, maar met 17 graden heb je toch wel een jack nodig. Het is wel lekker fietsweer en vandaag hadden we op de heenweg wind tegen en daar houden we van. Lekker terugwaaien zonder al teveel inspanning. Maar dan moet je je wel afvragen als je op de heenweg ineens kilometerslang wind in de rug hebt…. Wij niet dus; we hebben waarschijnlijk ergens een knooppuntbordje gemist, waardoor de fietstocht van vandaag veel te lang werd. Ach, de Twentse horeca heeft er lekker van geprofiteerd.

Dinsdag 9 juli 2019

Route: Tilligte, Beuningen, Berghum, Lutterzand, Denekamp, Tilligte. Totaal 31 km.

De fietstocht die we vandaag hebben gereden was tot nu toe de mooiste van deze week. Slingerende  fietspaden door de bossen en langs heidevelden,  landgoederen, watermolens, prachtige boerderijen en idyllische boerenschuurtjes.

Het lijkt wel of ze in dit gedeelte van Twente minder  last hebben van de processierupsen, want we zijn vandaag geen waarschuwingslinten om eiken tegengekomen. Het kan natuurlijk ook zijn dat er geen beginnen aan was. In elk geval hebben wij gelukkig nog nergens last van.

Woensdag 10 juli 2019

Autoroute: Tilligte, Lonneker. Totaal 24 km.
Fietsroute: Lonneker, De Lutte, Lutterzand, Losser, Lonneker. Totaal 39 km.
Autoroute: Lonneker, Enschede. Totaal 12 km.

Omdat er vandaag bijna geen campings of camperplaatsen dichtbij onze fietsroute liggen, hebben we besloten om aan het begin van de fietstocht te parkeren, dan te fietsen en daarna naar een camping te gaan. Op zich bevalt dat goed. Vandaag wilden we van Lonneker weer terugfietsen naar het Lutterzand waar we gisteren geluncht hebben. Ze hadden daar zulke heerlijke gerechten dat ik gisteren twijfelde tussen twee. Vandaag dus het andere gerecht genomen.

De Saksenroute die we volgen, was vandaag twintig kilometer en we zouden via een kortere route van veertien km teruggaan. Helaas wéér een bord gemist. De conditie van Ton wordt wel steeds beter……

Donderdag 11 juli 2019

Fietsroute: Enschede, Haaksbergen, Enschede. Totaal 27 km.
Autoroute
: Enschede, Deventer, Apeldoorn, Lunteren. Totaal 116 km.

Gisteren zijn we in Lonneker geëindigd en dat ligt ten noorden van Enschede en daar zouden we vandaag gaan beginnen. Voor Ton is het echter lastig om met een afgeplakt oog heel Enschede door te moeten fietsen, daarom hebben we besloten om die stad over te slaan en vanaf Usselo dat ten zuiden van Enschede ligt, naar Haaksbergen te fietsen.

We hebben weer genoten vandaag; Twente is zó mooi. De fietstocht door de bossen en de hei was prachtig! Vanaf Haaksbergen naar Usselo hebben we de kortste weg terug genomen, want na de veel te lange tocht van gisteren, was het wel een beetje op voor Ton.

We zijn nu weer thuis. Voor de volgende etappe kunnen we een stuk overslaan, want vorig jaar hebben we het stuk Haaksbergen – Varsseveld al gefietst. We schieten dus lekker op met ons Rondje Nederland.