Week 22 – 2014

Zondag 25 mei 2014

Route: Czluchow, Odry, Koscierzyna, Kartuzy. Totaal 151 km.

Vanmorgen werden we gewekt door het gegil van apen. Een heel bijzondere ervaring want het bleek dat we niet alleen op een parkeerterrein van een wegrestaurant stonden, maar ook van de daarnaastgelegen dierentuin.

Twee opeenvolgende dagen een archeologische opgraving bezoeken, begint dat op een obsessie te lijken? Nee hoor, maar als vakantieganger ga je naar elke “attractie” die in de gids vermeld staat. In je eigen omgeving zijn er veel interessantere bezienswaardigheden, maar dat komt ooit nog wel eens, toch? Vandaag zijn we dus naar Odry, in de middle-of-nowhere, gereden om een mini-Stonehenge te bekijken. In vergelijking tot Biskupin waar we gisteren waren, leek dit echt nergens op, maar toch waren we tevreden met wat we gezien hebben. Wat zijn mensen op vakantie toch vreemde wezens….

Het weer was inmiddels enorm opgeknapt, zonnig en zo’n twintig graden; heerlijk!!! Het landschap is ook een stuk aantrekkelijker en afwisselender geworden; veel meren, valleien en leuke doorkijkjes. Net als in de Baltische Staten zijn er hier ontzettend veel ooievaars. Ongeveer om de andere electriciteitspaal staat wel een ooievaarsnest.

We hebben geen zin om nog lang in de auto te zitten en we komen vaker aankondigingen van campings tegen. Dit biedt perspectieven en tegen half drie zien we een campinkje aan een meer. Het is de perfecte plek, misschien zelfs voor een paar dagen……

Maandag 26 mei 2014

Route: Kartuzy, Wejherowo, Karwia, Gdynia. Totaal 166 km.

De lucht was vanmorgen weer helemaal blauw, geen wolkje aan de lucht en daarom zijn we eerst maar eens heerlijk van dit zonnetje gaan genieten voordat het té warm wordt. Lekker een beetje lezen, langs het meer naar het dorpje gewandeld om een vers broodje te scoren, gewoon lekker vakantielummelen.

Om kwart over tien (voor de meeste vakantiegangers is dit pas het tijdstip om op te staan….) reden we noordwaarts om langs de kust langzaamaan richting Gdansk te gaan. Op een weg langs een dennenbos zagen we paadjes richting strand gaan. We hadden geen idee of we op die manier bij de zee konden komen, maar niet geschoten is altijd mis. De auto even illegaal geparkeerd en ja hoor, na een paar honderd meter, achter een heuveltje zagen we ineens de strakblauwe zee met een spierwit strand opdoemen. Je verwacht dit niet als je naar een land als Polen gaat. Misschien naïef, want je weet dat Polen een noordkust heeft, maar dat het zó mooi  is, is boven verwachting!

Hierna gingen we op zoek naar een camping; nou dat werd een drama. Vanmorgen zagen we er tientallen, maar als je er echt een nodig hebt zijn ze er niet meer. Na een eindeloze zoektocht waren we er helemaal klaar mee en hebben de camper op een rustig weggetje langs een vliegveldje geparkeerd. Voor het eerst écht vrij kamperen in Polen…..

Dinsdag 27 mei 2014

Route: Gdynia, Gdansk, Elblag, Tolknicko. Totaal 140 km.

Toen we wakker werden vanmorgen stormde en regende het en de temperatuur was gekelderd naar 12 graden! Na ruim een week prachtig zonnig weer, was dit wel even wennen vanmorgen. Maar het is ideaal weer voor een stadswandeling door Gdansk.

Nadat we van de week de prachtige stad Poznan bekeken hadden, zei ik al dat het zeker tot Gdansk zou duren voordat we weer de “wow-factor” zouden ervaren. Nu heb ik een probleem, want hoe zou je de overtreffende trap van de “wow-factor” moeten beschrijven? Ik denk dat het centrum van Gdansk een van de mooiste stadscentra is die ik ooit gezien heb! Het prachtige raadhuis, de Maria Basiliek en de markt met zijn “Amsterdamse” gevels. Deze Nederlandse bouwstijl komt door handelsbetrekkingen tussen Nederland en Polen in de zeventiende eeuw. Tijdens die periode zijn veel Nederlandse kunstenaars en architecten in Gdansk werkzaam geweest en hebben hun stempel op de bouwstijl gedrukt. De gevels zijn zó kleurrijk en zó prachtig gedecoreerd met gevelstenen en sculpturen, dat je niet weet waar je kijken moet. Zou ik deze vakantie nog iets mooiers te zien krijgen? Ik betwijfel het, maar wie weet….

We staan nu op een camperplaats aan de noordkust in het plaatsje Tolknicko en kijken uit op de binnenzee en de landtong die voert naar de Russische enclave Kaliningrad. De zon schijnt inmiddels weer, maar het stormt ontzettend, zeker windkracht 10. We hebben een prachtig uitzicht op de zee met enorme schuimkoppen. De zwanen, meeuwen en een ooievaar hebben moeite om tegen de wind in te vliegen, maar wij zitten heerlijk knus in ons campertje.

Woensdag 28  mei 2014

Route: Tolknicko, Elblag, Malbork. Totaal 69 km.

Het stormde vanmorgen nog harder dan gisteravond (nu zeker windkracht 11) en het is koud, ongezellig en guur en het is slechts negen graden! Warme kleren aan voor ons bezoek aan kasteel Mariënburg in Malbork.

In 1274 startten de kruisridders van de Duitse Orde de bouw van dit middeleeuws kasteel  dat uiteindelijk het grootste bakstenen kasteel van Europa zou worden. Het kasteel is voornamelijk van Pruisen en Duitsland geweest. In 1945 is het door de Russen gebombardeerd en was het vreselijk beschadigd, maar nadat Oost- en West Pruisen na de oorlog door Polen werden ingelijfd is het kasteel drastisch gerestaureerd en sinds 1997 staat het op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Het is in één woord prachtig!

De audiotour geeft op 52 plaatsen een duidelijke uitleg  van het leven in het kasteel. De vertrekken met hun gewelven, prachtige vloeren, muurschilderingen en sculpturen zijn adembenemend. In verschillende zalen zijn tentoonstellingen ingericht, zoals exposities van religieuze (middeleeuwse) beelden, barnsteen, middeleeuwse wapens en glas-in-lood. Al met al zijn we vier uur bezig geweest om alles te bekijken. Meestal hebben we dit soort bezichtigingen na één of twee uurtjes wel bekeken; de duur van dit bezoek zegt dus heel wat over dit prachtige kasteel (of misschien wel over ons?!).

Vlakbij het kasteel vonden we een camping. Toen we aan kwamen rijden zaten er zeker 15 zwaluwen op de grond zodat we er niet door konden. Ik stapte uit en pas toen ik vlak bij was, vlogen ze weg. Maar later zaten ze er weer. Zouden het jonkies zijn? We hebben geen idee, maar als je over de camping loopt, vliegen de zwaluwen rakelings langs je hoofd.

Donderdag 29 mei 2014

Route: Malbork, Elblag, Dobre Miasto, Swieta Lipka, Ketrzyn, Gierloz. Totaal 207 km.

Vanmorgen kwamen we er ineens achter dat het vandaag Hemelvaartsdag is en daar hebben we gisteren met onze boodschappen geen rekening mee gehouden! Maar tot onze grote verbazing is hier in het superkatholieke Polen iedereen aan het werk, alle winkels waren open en zelfs de kinderen gingen gewoon naar school!

Tot nu toe vinden we het landschap behoorlijk saai. Af en toe krijg je het idee dat het gebied wat aantrekkelijker wordt, maar die periodes zijn maar kort. Eindeloze graanvelden, afgewisseld met onaantrekkelijke dorpjes die we doorkruisen over slechte wegen. De hoogtepunten zijn echt de culturele bezienswaardigheden zoals de prachtige steden Poznan en Gdansk en de kerken en kastelen. Nu hebben we al aardig wat van deze gebouwen gezien en eigenlijk was ik van plan om die voorlopig niet te bezoeken, maar ja, we hoefden maar een klein stukje om te rijden en kwamen praktisch langs de kerk in Swieta Lipka! Wat ben ik blij dat we het gedaan hebben. Deze kerk is nog niet zo lang geleden ontzettend mooi gerestaureerd; uiteraard met subsidie (ruim twee miljoen euro) en dit geld kwam nu eens niet van de Europese Gemeenschap, maar van de landen IJsland, Noorwegen en Liechtenstein. Waarom nu juist deze drie landen hierin geïnvesteerd hebben is me een raadsel, maar we mogen ze dankbaar zijn, want zowel buiten als binnen weet je niet waar je het eerst kijken moet. Het altaar, de schilderingen op de plafonds en de muren, de goudkleurige ornamenten, de deuren, de beelden, de preekstoel, de monstrans; het is gewoon teveel om op te noemen. We bezoeken (tijdens vakanties….) veel kerken, maar soms kom je er een tegen waarvan je weet dat je die niet snel zult vergeten; en dit was er zo een!

Vrijdag 30 mei 2014

Route: Gierloz, Gizycko, Elk, Grajewo, Bialystock, Narwianski Park. Totaal 262 km.

Gisteravond zijn we geëindigd bij het voormalig hoofdkwartier van Hitler dat we vanmorgen wilden bezoeken. Niet een echt prettige plek, maar ik vind het wel een plek die je bezocht moet hebben als je in het noordoosten van Polen op vakantie bent. Hitler verbleef hier van juni 1941 tot november 1944 en voerde hiervandaan het commando van het offensief in het oosten. Op 20 juli 1944 werd hier de moordaanslag op Hitler gepleegd door Claus von Stauffenberg. Hij had een bom bij zich in een aktetas die hij tijdens een bespreking met Hitler zou laten ontploffen. Zeven minuten voordat de bom tot ontploffing zou komen, deelde hij mee dat hij plotseling weggeroepen werd. De bom ontplofte en er vielen drie doden, maar Hitler werd slechts lichtgewond.
In deze geheime stad stonden in totaal 80 gebouwen, waaronder vele bunkers. Het dak van de bunker waar Hitler in verbleef bestond uit tien meter beton. De Duitsers hebben in januari 1945 bij hun terugtrekking de hele boel opgeblazen met tientallen tonnen springstof. Als je hier rondloopt, zie je de resten hiervan en hoe ongelofelijk dik de muren en de daken van de bunkers waren. Wat moeten Hitler en zijn mensen geweten hebben hoe fout ze waren, anders hoef je jezelf toch niet zó extreem te beschermen!

We vervolgden onze reis naar het merengebied in het oosten van Polen. Dit landschap was een stuk aantrekkelijker dan wat we tot nu toe van Polen hebben gezien. Aan het eind van de middag zochten we een vrij kampeerplekje en dat hebben we gevonden in een bos, halverwege een doodstil paadje. Wat nog ontbreekt is een meer of een riviertje, maar je kunt ook niet alles hebben. We voelen ons weer de koning te rijk!

Zaterdag 31 mei 2014

Route: Narwianski Park, (een eindeloze zoektocht naar) Kobylin Borzymy, Wysokie Mazowieckie, Zambrow, Siedlce, Lublin.
Totaal 271 km.

Toen we van de week bij kasteel Mariënberg in Malbork waren, raakten we in gesprek met de reisleider van een Nederlandse bustour. Hij gaf ons een tip om in Kobylin Borzymy een boottocht te gaan maken door een moerasgebied. Dat leek ons wel wat en daarom zijn we ook een stuk oostelijker gegaan dan we oorspronkelijk van plan waren. Maar we hadden geen rekening gehouden met het gebrek aan bewegwijzeringsborden in Polen. Op een gegeven moment staat er wel een bord dat in de voor ons juiste richting wijst, maar hier wordt dan verder geen vervolg aan gegeven bij de volgende kruisingen. We hebben ons dus een ongeluk gezocht naar het desbetreffende adres door allerlei achterafweggetjes te proberen. We hebben hierdoor wel een prachtig stukje oorspronkelijk Polen gezien met boerenkarren en een weiland dat bewerkt werd door een met paard getrokken ploeg. Wij keken onze ogen uit, maar de bewoners keken ook met open mond naar die toeristen die in zo’n raar campertje door hun gebied trokken…. Je kunt ook de weg niet vragen, want bijna niemand spreekt Engels of Duits. We waren er dus klaar mee en vervolgden onze weg naar het zuiden van Polen. Dan maar geen boottocht.

We staan nu op een camping aan een meer. Er kwamen net twee ongeveer tienjarige meisjes naar ons toe die in het Pools iets vroegen. Wij lieten merken dat we dit niet verstonden maar ik was net bezig met mijn laptop en bedacht dat Google Translate misschien uitkomst kon bieden. Zij typte toen: “do której godziny sá rowerki“. “Toen begrepen we wat ze bedoelde: “Tot hoe laat kunnen we waterfietsen?”.We hebben ze  maar naar de receptie gestuurd. Maar het is toch grappig  hoe je met een computer met programma’s en apps elkaar (enigszins) kunt begrijpen!

Alhoewel het begrijpen soms zelfs met pictogrammen moeilijk is. Ik weet niet of het typisch Pools is, want ik heb het nog nooit eerder gezien, maar als je onderstaande foto ziet, weten jullie dan wat de dames- of  herentoilet is, het rondje of het driehoekje? Ik heb het moeten vragen, want op de toiletdeuren staat vaak alleen dit rondje of driehoekje……