Week 26 – 2013

Zondag 23 juni 2013

Route: Bourton-on-the-Water, Clapton-on-the-Hill, Oxford. Totaal 64 km.

Vandaag een erg gezellige dag gehad met Angela. Nadat we koffie hadden gedronken, ging Ton wandelen, nadat we afgesproken hadden dat we elkaar zouden sms’en om aan het eind van de middag nog iets met zijn drieën te doen. Maar de wet van Murphy werkte weer op volle toeren! Hier een opsomming hoe een goede afspraak helemaal in het honderd kan lopen.

• Ton zijn telefoon was niet helemaal opgeladen en bleek mijn sms’jes niet te ontvangen.
  • Angela wilde graag onze camper van binnen zien. Ik had de reservesleutels in mijn rugzak zitten, maar ik kreeg de deur niet open. Wat bleek nou, ik had de sleutels van onze nieuwe camper bij me. We hadden er nooit meer aan gedacht om die voor de vakantie om te ruilen voor die van de oude! Ik kon dus niet naar binnen.
  • Angela toch maar naar huis zonder Ton gedag te zeggen, want ik wist echt niet waar hij was. Ik had Ton ge-sms’t dat ik de camper niet in kon en dat ik in een bepaalde pub op hem zou wachten, maar ik had natuurlijk geen idee dat hij ze niet ontving en ik maar wachten en wachten en wachten…..
  • Meerdere keren geprobeerd hem te bellen, maar ik kreeg steeds te horen dat zijn mobiel geen bereik had.
  • Ton had  mij ook al meerdere keren ge-sms’t, maar kreeg ze niet verzonden omdat zijn mobiel te leeg was en hij had geen oplaadsnoer, want dat had ik in mijn rugzak.
  • Het was inmiddels al zo laat geworden dat ik me niet voor kon stellen dat hij nog zonder bereik in de middle-of-nowhere zat, dus langzamerhand begon bij mij het idee vorm te krijgen dat hij misschien met een leeg mobieltje zat.
  • Ik ben toen uiteindelijk naar de camper gelopen om daar maar op de stoep op hem te wachten, maar gelukkig had hij hetzelfde idee gehad en zat hij al (binnen) op mij te wachten.

De moraal van dit verhaal:

Mobiele telefoons zijn geweldige apparaten, maar ze moeten wel opgeladen zijn en een passende reservesleutel is ook een onmisbaar attribuut…..

Maandag 24 juni 2013

Route: Oxford, Newbury, Basingstoke. Totaal 83 km.

Het eind van de vakantie begint in zicht te komen (nog maar drie dagen), maar eerst willen we nog twee steden te bezoeken,nl. Oxford en Canterbury.  Vanmorgen zijn we vanuit de camping die vlakbij Oxford lag, naar een Park & Ride gereden. Dit is toch zo’n geweldige service, helemaal als ze zoals in Scandinavië en Groot Brittannië worden toegepast om het verkeer uit de grote steden te weren en het ook aantrekkelijk te houden voor de gebruikers. In deze landen is het namelijk gratis om buiten de stad een hele dag te parkeren en dan betaal je voor twee volwassen (kinderen gratis) een kleine vijf euro voor een retourtje met de bus naar het centrum van de stad.

Eigenlijk wilden we in Oxford een Inspector-Morse-wandeltour doen, maar helaas was die volgeboekt. Toen hebben we maar onze eigen Ton-en-Elly-wandeltour gemaakt en die was ook wel aardig. We wilden in elk geval een universiteitsgebouw bezoeken en dat is het Trinity College geworden. Wat moet het geweldig zijn als je in zo’n  bijzondere omgeving te kunnen studeren. Er is b.v. een bibliotheek waar houtsnijwerk de decoratie vormt; geen saaie, rommelige aula met graffiti, maar een eetzaal met historische schilderijen en beeldhouwwerken en collegezalen die omringd zijn door tuinen waar ze in het grasveld een patroon gemaaid hebben. Alles in deze universiteitsgebouwen straalt klasse uit! De andere onderdelen van de Ton-en-Elly-tour waren een lunchconcert in een kerk en een rondje door het centrum. Toen vonden we het wel weer genoeg, want stel dat we weer een keer in Oxford komen, dan moet er nog wel wat overblijven om te bekijken, toch?

Dinsdag 25 juni 2013

Route: Basingstoke, Petersfield, Haywards Heath, Tunbridge Wells, Ashford, Canterbury. Totaal 264 km.

Vandaag was een reisdag. We wilden naar dezelfde Park & Ride-plaats bij Canterbury, waar we op de heenweg ook hebben gestaan toen we van de boot afkwamen. We hadden ons toen al voorgenomen om hier twee nachten te gaan staan voordat we weer naar huis moeten. We staan dan twee nachten voor 3 pond per nacht (ongeveer € 3,50) met gratis een pendelbus naar het centrum van Canterbury om morgen de stad te gaan bezichtigen. Hetzelfde plekje op de camperplaats was nog vrij, zodat het een beetje als thuiskomen voelde……

Woensdag 26 juni 2013

Het is alweer onze laatste vakantiedag in Engeland. Vanaf de camperplaats zijn we met een pendelbus naar Canterbury gereden om daar allereerst de kathedraal te bezoeken. Deze kathedraal is de bakermat van de Anglicaanse Kerk die in het jaar 597 hier gevestigd werd en het is voor de miljoenen Anglicanen over de hele wereld hun Moederkerk. De laatste vakanties hebben we al veel kerken en kathedralen bezocht, maar ik kan wel zeggen dat dit één van de indrukwekkendste is die we de afgelopen jaren bezocht hebben! Veel gebrandschilderde ramen, gebeeldhouwde wapenschilden, uitgesleten trappen, mozaïeken in vloeren, pilaren die misschien wel twintig of dertig meter hoog waren, die in elk geval de indruk moesten wekken dat ze tot in de hemel reikten. Elk uur wordt er door een kapelaan van de kathedraal een gebed uitgesproken en het Onze Vader gebeden; ontroerend mooi! De instandhouding van deze kathedraal kost 13 pond per minuut en dat komt neer op ruim 18.000 pond per dag en dat zonder overheidssubsidie of steun van de Anglicaanse kerk. De toegangsprijs van 7,50 pond (voor ons met één pond seniorenkorting per persoon, ik ben er eindelijk overheen…….) is dan ook niet al te veel.

Daarna hebben we onszelf in een roeiboot door Canterbury laten rondvaren terwijl een gids anekdotes en interessante verhalen over Canterbury vertelde en dit was ook zéér de moeite waard.

Om onze laatste Engelse ponden op te maken zijn we nog een keertje een (16eeeuwse) pub ingedoken. We hebben nu nog precies 6 pond cash om morgenochtend de camperplaats te betalen en dan is het op naar Dover!

Donderdag 27 juni 2013

Route: Canterbury, Dover, Duinkerken, Brugge, Antwerpen, Breda, Utrecht, Lunteren. Totaal 388 km.

We zijn weer thuis! Vanmorgen om elf uur gingen we op de boot in Dover en om één uur waren we in Duinkerken. We konden lekker doorrijden totdat we bij Antwerpen kwamen, waar we bijna anderhalf uur in een file hebben gestaan om voorbij die stad te komen. Wat een drama zeg; we waren geen files meer gewend nu we niet meer werken! Maar goed, uiteindelijk waren we om kwart over acht in Lunteren in een ijskoud huisje! Onze buurvrouw Sofie had om een uur of zeven wel opgebeld om te vragen of ze de kachel alvast aan moest zetten, maar dat vond ik niet nodig, het is uiteindelijk zomer. Nou, had ik maar naar haar geluisterd, want in Nederland is het geen zomer; ik heb de halve nacht wakker gelegen van de koude voeten! We hebben in Engeland en Wales gewoon prima weer gehad en je gaat er eigenlijk altijd van uit dat het in Groot Brittannië en Nederland hetzelfde weer is; dit jaar niet dus.

We hebben een geweldige vakantie gehad; het weer was goed, slechts één verregende dag, maar dat was een reisdag en op twee ochtenden werden we wakker van de regen, maar later op de dag werd het droog en konden we dingen ondernemen. Het weer heeft ons dus niet één moment belemmerd in ons doen en laten.

We hebben in totaal 3563 km gereden en in 32 dagen hebben we 28 campings of camperplaatsen gehad. We zijn maar op twee campings langer dan één nacht blijven staan; op één camping twee nachten en op een andere drie. We hebben dus goed gebruik gemaakt van het flexibele kamperen in een campertje!

Ik heb er weer van genoten om de stukjes te schrijven en ik vind het ook erg leuk en motiverend om van een aantal mensen reacties te krijgen. Lieve mensen, dit was het weer, tot “ziens” tijdens een volgende vakantie op deze website!