Week 43 – 2014

Zondag 19 oktober 2014

Route: Coimbra, Leiria, Batalha, Fatima. Totaal 102 km. Temperatuur 18-28 graden. Zonnig.

Wat hebben we genoten gisteren van ons bezoek aan Coimbra en speciaal van de Fado. Na de voorstelling hebben we de CD gekocht die we de hele rit vandaag gespeeld hebben waardoor ik alles weer herbeleefde; wat was het mooi!!!!!

Weer een kort ritje vandaag, want het weer was veel te mooi om lang in de auto te zitten. We hebben het klooster in Batalha bezocht. Dit was erg indrukwekkend! In 1385 is de bouw gestart en in de tweehonderd jaar daarna is er door de verschillende koningen van Portugal steeds verder aangebouwd. Ik heb nog nooit zo’n gedetailleerd gebouwde kerk gezien. De ingang alleen al; boven de poort zie je Jezus, de vier Evangelisten, alle apostelen en dan nog tientallen engelen. Omdat de bouw van deze enorme kerk het leven van verschillende generaties koningen in beslag nam, is het laatste gedeelte om de een of andere reden nooit afgebouwd en de laatste koning ligt dus nog steeds in zijn tombe te wachten op een dak boven zijn hoofd.

Na het bezoek aan deze kerk zijn we op weg gegaan naar Fatima. Dit bergdorpje is een bedevaartplaats geworden omdat hier in 1917 drie herderskinderen een verschijning van Maria zagen. Deze gebeurtenis heeft geresulteerd in een religieus bedevaartsoord met duizenden bezoekers per dag. Vandaag was het zondag en prachtig weer, dus er waren ook veel mensen die er een zondags uitje van maakten met een picknick op de vele, soms overdekte, picknickplaatsen. We keken echt onze ogen uit, want het plein heeft het formaat van het Sint Pietersplein in Rome, de kerk heeft 9000 zitplaatsen en je kunt er kaarsen kopen in  formaten van 50 cm tot twee meter lang. Mensen staan in lange rijen met armenvol kaarsen te wachten om ze aan te steken, maar het zijn er zoveel dat het gewoon enorme vuren worden in plaats van brandende kaarsen.

We hebben vandaag twee uitersten gezien, een minuscuul gedetailleerde kerk gebouwd van de   veertiende tot de zestiende eeuw en deze ultramoderne, superstrakke, maar ook prachtige kerk maar voor dit moment hebben we wel even genoeg katholicisme gezien…….

Maandag 20 oktober 2014

Route: Fatima, Tomar, Vila Nova de Barquinha. Totaal 63 km. Temperatuur 18-28 graden; zonnig.

Omdat we op een camperplaats stonden naast het bedevaartsoord van Fatima, konden we er vanochtend makkelijk nog een keer naar toe. We wilden de prachtige wandversiering achter het altaar van dichtbij bekijken. Gisteren was er namelijk een kerkdienst aan de gang en konden we er niet dichtbij komen. Op een afstand was het al mooi, maar van dichtbij was het in één woord prachtig! Voor de bouw van dit religieuze complex zijn kosten noch moeite gespaard. Het wordt ook wel commercieel uitgebuit hoor. Er zijn letterlijk honderden souvenirwinkeltjes die allemaal dezelfde Mariabeeldjes, rozenkransen en prullaria verkopen. Je vraagt je af hoe al deze winkeliers hier een boterham kunnen verdienen.

’s Middags zijn we naar het stadje Tomar gegaan om een kasteel uit de 11e eeuw te bezoeken. Weer zo’n echt ridderkasteel dat in de daaropvolgende eeuwen steeds uitgebreid werd in opdracht van de diverse koningen. Het complex kreeg ook een prachtige kerk die van buiten dezelfde stijl had als de kerk die we gisteren bezocht hebben maar van binnen nog veel mooier was. Je wist gewoon niet waar je kijken moest. Zoveel goud, beelden, ornamenten, houten panelen met prachtige schilderijen, gewoon teveel om op te noemen. Ook het klooster was te bezichtigen met de kapellen, binnenplaatsen en lange gangen met aan weerszijden de kamertjes waar de broeders hun vertrekken hadden. Buiten was het erg warm (ik klaag niet hoor…..), maar binnen in dit kasteel met zijn hele dikke muren was het goed uit te houden.

Dinsdag 21 oktober 2014

Route: Vila Nova de Barquinha, Santarem, Lissabon. Totaal 144 km. Temperatuur 18-28 graden.

Op weg naar Lissabon. Ondanks dat we de snelwegen vermeden, was de weg naar Lissabon nogal saai. Hier en daar zat er wel een aardig stuk tussen, maar over het algemeen was het een vlak gebied. Toen we zo’n 15 km vóór Lissabon waren, begon het stedelijk gebied al en de camping ligt helemaal ten zuid-westen van Lissabon aan de andere kant van de rivier de Taag, zodat de totale lengte van de stad zeker 40 km is. We zijn er inmiddels wel achter dat je zonder navigatiesysteem niet langs grote steden komt. Vorig jaar merkten we dat al toen we naar Barcelona gingen en aan het begin van deze vakantie waren we nooit voorbij Parijs gekomen zonder TomTom. Er zijn zo ontzettend veel wegen die kriskras door elkaar lopen en zoveel richtingsborden dat je nooit zo snel kunt kaartlezen. Ik blijf erbij dat mijn TomTom de beste aankoop van de afgelopen jaren is geweest! Morgen gaan we met het openbaar vervoer naar Lissabon om daar een dagje sightseeing te doen.

Woensdag 22 oktober 2014

Dit is de dag van het openbaar vervoer geworden! Eerst met twee bussen plus de metro naar het centrum van Lissabon. Daar hebben we weer een hop-on/hop-off-bus genomen om zo een goed beeld van de stad te krijgen. De temperatuur was heerlijk, aan het begin van de tocht was het een graadje of 23 en dat liep op tot 27 graden. Op het bovendek van de dubbeldekkerbus hadden we een mooi uitzicht op de stad; oude en moderne stadsdelen wisselden elkaar af. We zagen prachtige gebouwen, smalle straatjes en steegjes, oude marktjes en luxe winkelcentra. Met hetzelfde kaartje van de sightseeingtour, konden we ook gebruikmaken van lijn 28, een historisch trammetje zoals in de jaren vijftig in Den Haag reden. Een stalen frame met een houten opbouw en de snelheid werd geregeld doordat de trambestuurder aan een grote hefboom moest draaien. Dit trammetje was niet alleen voor de toeristen maar het was een gewone lijndienst! Dit trammetje ging door de smalste straatjes, waardoor we weer een goed beeld kregen van een heel ander deel van Lissabon. Misschien gaan we morgen nog een dagje terug om de camper op een parkeerterrein neer te zetten, maar dat weten we nog niet zeker. Lissabon is een mooie stad, maar we waren er niet zo van onder de indruk als van Barcelona, maar dat kan aan ons liggen hoor!

Donderdag 23 oktober 2014

Route: Lissabon, Barreiro, Montemor-o-Novo, Evora. Totaal 146 km. Temperatuur 16-30 graden.

Om toch nog de bijzondere Belém-toren langs de rivier de Taag te gaan bezoeken, wilden we nog even terug naar Lissabon. De tolwegen vermijden we meestal en toen we dit op de TomTom aangaven, bleek dat een verschil van 130 km te zijn! Bizar gewoon, via de tolweg zouden we 18 km moeten rijden en als we die vermeden, 148!!! We besloten daarom toch maar om de tolweg te nemen, maar er stond een enorme file en hebben we het hele plan maar laten varen. We komen hier nog wel eens.

Ons volgende doel was het stadje Evora in de streek Alentejo. De eerste helft van de tocht viel het landschap nogal tegen. Eerst moesten we natuurlijk het stedelijk gebied Lissabon weer langs, maar daarna kregen we tientallen armoedige dorpjes, slechte wegen, verlaten fabrieken en een saaie omgeving. De tweede helft was een stuk aantrekkelijker met als hoogtepunt ons einddoel van vandaag Evora. Dit ommuurde stadje met uitsluitend witte huizen is een juweeltje met paleizen, een prachtige kathedraal, de ruïne van een Romeinse tempel uit de tweede eeuw en supersmalle straatjes waardoor we blij waren dat we de camper buiten de stad hadden geparkeerd.

Vrijdag 24 oktober 2014

Route: Evora, Alcacovas, Torrao, Ferreira-do-Alentejo, Sines, Porto-Covo. Totaal 177 km. Temperatuur 12-30 graden.

Ons oorspronkelijke plan was om via de kust van Portugal naar het zuiden te rijden, maar ja, onze nieuwsgierigheid naar het binnenland dwingt ons ertoe om kriskras door dit land te rijden en alles van het landschap, de cultuur en de geschiedenis te zien en te ervaren. Gelukkig hebben we hier de tijd en de mogelijkheden voor en daarvoor zijn we heel dankbaar!

Vandaag gingen we vanuit Evora weer richting de kust en het landschap was wéér heel anders. De weg was nogal bochtig, nog net geen haarspeldbochten maar het scheelde niet veel. In de stadjes die we eerder al bezochten zagen we veel kurken souvenirs, zoals tassen, onderzetters, petten, sloffen en honderden andere prullaria van kurk. Vandaag hebben we gezien waar deze grondstof vandaan komt, nl. van kurkeiken. Hele boomgaarden van deze bomen kwamen we tegen en het is bijzonder om te zien hoe de bast van deze oude bomen zich iedere keer weer vernieuwt en een nieuwe laag vormt.

Halverwege de middag zijn we weer aan de kust beland en we staan nu op een schitterende camperplaats met uitzicht op de rotsen en de zee. Vanmiddag moesten we wel in de schaduw wegkruipen want een temperatuur van 30 graden in de zon vinden we echt te warm. Maar nu ik dit stukje om 21.00 uur schrijf is het donker en zitten we nog lekker buiten voor de camper en horen we de golven van de zee…….

Zaterdag 25 oktober 2014

Route: Porto-Covo, Almograve, Cado Sandio, Zambueiro do Mar, Odeceixe. Totaal 83 km. Temperatuur 16-28 graden.

We hebben een nieuwe nummer één. Een week of twee geleden stonden we op een plekje aan een strandje en toen kon ik me niet voorstellen dat we deze vakantie een mooiere kampeerplek zouden vinden. Nou, vandaag is dat gelukt! We staan op een heuvel boven een klein dorpje met witte huisjes en met uitzicht op rotsen, de zee en een strandje. Oké, de zonsondergang was vanavond niet zo mooi als die van gisteren, maar de plek is onovertroffen. Moet je je verder even voorstellen, 25 oktober, lopen we op onze blote voeten over het strand met een temperatuur van 28 graden en met een zeewindje was het gewoon heerlijk. Na onze wandeling moesten we écht even met een ijsje uitrusten op een bankje en keken we naar surfers die op de golven pogingen deden om overeind te blijven. We genieten……..