Denemarken 2024

Zondag 19 mei 2024

Route: Lunteren, Apeldoorn, Osnabrück, Neukirchen. Totaal 231 kilometer

We gaan eindelijk weer eens een weekje op pad. Het is wel nog steeds de vraag of we naar Denemarken gaan of naar de Lüneburger Heide in Duitsland. Nadat we over de laatste drie kilometer ruim een uur hebben gedaan vanwege een stilstaande en zéér langzaamrijdende file, gingen we daarna maar snel een overnachtingsplek zoeken. Het liefst in de buurt van een restaurantje om onze trouwdag te vieren. Nou dat is gelukt; bij een restaurant in een bos en als we daar zouden eten, konden we gratis overnachten. We hadden het niet beter kunnen treffen!

We staan nu op een punt dat we morgen alsnog kunnen kiezen tussen Denemarken en Lüneburg zonder om te moeten rijden. Morgenochtend bekijken we nog even mijn favoriete weerapps en dan gaan we op pad.

Ik zet dit verslag nu hier op Zwerfcamper, maar daar ga ik binnenkort mee stoppen. Ik ga verder met de gratis reisapp Pindat. Die ben ik nu aan het testen. Als die bevalt dan komt onze volgende reis alleen daar op te staan. Tegen die tijd laat ik het jullie weten. Maar als je de test ook wil volgen, moet je me dit maar even laten weten, dan voeg ik je toe.

Maandag 20 mei 2024

Route: Neukirchen, Bremen, Hamburg, Flensburg, Aabenraa. Totaal 403 kilometer.

Het is toch Denemarken geworden. De weersvooruitzichten zijn hier beter dan voor de Lüneburger Heide. Het is schitterend weer en tijdens onze pauzes hebben we heerlijk van het zonnetje kunnen genieten.

Wat zijn we blij dat we tijdens de pinksterdagen gereden hebben; er is geen vrachtverkeer en met de enorme hoeveelheid wegopbrekingen die er in Duitsland zijn, hebben we de files kunnen vermijden (op die van gisteren na natuurlijk…). Op een doordeweekse dag moet het hier een drama zijn! Bremen gingen we echter deze keer probleemloos voorbij, maar bij Hamburg is het nog één grote bouwput. Wij hebben nog nooit meegemaakt dat er bij Hamburg niet aan de weg gewerkt werd!

We staan nu op een prachtig plekje aan een meertje waar we vanavond omheen gaan lopen. Morgen gaan we op de fiets naar Aabenraa, een beetje cultureel doen.

Dinsdag 21 mei 2024

Route: Tinglev, Aabenraa, Tinglev. Totaal 30 kilometer.

De bezoekjes aan de sportschool beginnen hun vruchten af te werpen. De fietstocht naar Aabenraa met pal wind tegen en de nodige heuveltjes heb ik gered met de lichtste trapondersteuning en ook nog zonder buiten adem te raken! De terugweg zouden we uiteraard wind in de rug hebben, ware het niet dat we een alternatieve route op Google Maps hadden uitgezocht, want dezelfde weg terug is minder leuk. Vanmorgen stond die route er nog op, maar toen ik in Aabenraa die terugweg intoetste, was hij verdwenen. Eigenwijs als we zijn, dachten we het zelf wel te kunnen vinden, totdat bleek dat een wegafsluiting voor fietsers waarschijnlijk de reden was dat hij er niet meer opstond. Een omweg met superheuvels en een mobiel plus fietsaccu die bijna leeg waren, zorgde voor een lichte paniek, maar we hebben het gered met 12% accu voor mijn mobiel en acht kilometer fietsbereik, pfff…..

Aabenraa is een leuk stadje met mooi gerestaureerde huisjes, sommige uit 1700. We hebben hier lekker rondgeslenterd, maar de museumbezoekjes die we van plan waren, hebben we achterwege gelaten, het weer was daar veel te mooi voor.

Woensdag 22 mei 2024

Route: Tinglev, Fynshav, Krusa, Logumkloster, Ballum. Totaal 217 kilometer.

De Deense Margrietroute is een toeristische autoroute dwars door Denemarken. De route is 4218 kilometer lang en wordt aangegeven door bordjes met een margriet. Vandaag zijn we van het meest oostelijke punt van zuid-Jutland naar het westen gereden langs diverse bezienswaardigheden zoals het klooster in Logumkloster. We zijn dus eerst zo’n 50 kilometer oostwaarts gereden en toen slingerend door het landschap naar de camping aan de westelijke waddenkust. De route is goed aangegeven, maar mijn kaartleesvaardigheden ben ik enigszins kwijtgeraakt denk ik, want regelmatig hadden we toch de andere kant op gemoeten. Ik houd het er maar op dat de kaart wat onduidelijk was….. Al met al hebben we een mooie dag gehad. Morgen lijkt het een regenachtige dag te worden, maar dan gaan we met de camper naar het eiland Rømø dat hier 20 kilometer vandaan ligt.

Donderdag 23 mei 2024

Route: Ballum, Rømø, Havnby, Skaebaek, Ballum. Totaal 88 kilometer

De weerberichten klopten, vanmorgen regen, maar om een uur of twaalf werd het droog.  Het is twintig kilometer naar het eiland Rømø, dus het is te fietsen, maar het is een lange saaie weg. We hebben daarom alles in de camper klemvast gezet en op die manier naar het eiland gereden. Er zijn daar maar een paar wegen die allemaal naar erg toeristische dorpjes leiden en langs die wegen kun je genieten van een prachtig duinlandschap dat volgebouwd is met vakantiewoningen. In een restaurantje hebben we geluncht met smørrebrød.

Het bijzondere aan Rømø zijn de brede zandstranden waar je met een auto of camper op kan rijden om te recreëren, maar je mag er niet overnachten. Wij hebben het gehouden op een strandwandeling. Hierna zijn we in Skaerbaek naar de Marsk Toren gereden, waar Ton de 141 treden naar boven is gelopen; ik heb naar hem gezwaaid toen hij boven stond, vond ik leuk genoeg…

Toen we vanmorgen om zes uur wakker werden, scheen de zon al en die heeft het de hele dag volgehouden bij een temperatuur van 21 graden; heerlijk!!! Ik heb medelijden met jullie in Nederland, want ik las dat voor vandaag code geel is afgegeven vanwege hevige regenval met kans op hagel en onweer. Wij genieten hier dus nog maar een dagje van het prachtige weer en hebben een mooie fietstocht gemaakt. Op de terugweg fietsten we langs de dijk van de Waddenzee en werden we gadegeslagen door honderden schapen met hun lammetjes. We probeerden eerst nog te slalommen om hun uitwerpselen, maar dat hielden we snel voor gezien.

Morgen gaan we alweer op huis aan. Het was een kort tripje, maar we hebben ervan genoten!