Week 13 – 2016

Zondag 27 maart 2016

Route: Baarn, Lunteren, Venlo, Münchengladbach, Linnich. Totaal 178 km.

Vaak kunnen onze plannen al tijdens de vakantie wijzigen, maar nu is het zelfs zeer waarschijnlijk. Ton heeft namelijk drie weken geleden zijn enkel gebroken. Hij heeft nu wel geen loopgips meer, maar een brace en mag dus niet autorijden. Jullie begrijpen het probleem…… ik zal de eerste weken alleen moeten rijden en dat is toch wel een dingetje! Autorijden is al niet mijn hobby en rijden in de camper al helemaal niet, maar ik zal mijn grenzen moeten verleggen, anders komen we nergens. Het is in ieder geval weer eens iets anders en het zal ook wel weer verrassende situaties opleveren en daar houden wij wel van.

Eigenlijk zouden we pas morgen, Tweede Paasdag, vertrekken vanuit Baarn, maar in tegenstelling tot gisteren was het erg fris. Normaal gesproken zouden we een lange wandeling hebben gemaakt, maar dat gaat Ton niet redden met zijn gebroken enkel.  Dus waarom wachten? We hebben de boel ingepakt, zijn naar Lunteren gereden om onze landgoedkampkleding eruit te gooien en toen konden we op pad.
Het was heerlijk rustig op de Duitse Autobahn zonder vrachtverkeer op zondag. Het rijden gaat perfect en Ton heeft maar een keer of zeven hoeven zeggen dat ik in de verkeerde versnelling reed. Wie weet ga ik het schakelen ooit nog eens aanvoelen….. 😉
We vonden een mooie camperplek aan de rand van het centrum van Linnich en onze verwachtingen om uit te gaan eten in een gezellig Duits restaurantje waren hoog gespannen. Niet dus,  net als vorig jaar (toen op Tweede Pinksterdag) zijn de restaurants hier op Eerste en Tweede Paasdag gesloten. Dat werd dus zelf koken.  Het koffiezetten ging ook al niet zonder slag of sloot, want op onze eerste vakantiedag was de gasfles leeg! We hebben wel een reservefles, maar als je een week of zes weg wil blijven, kan dat wel eens problematisch worden. Ik ben op internet gaan zoeken waar we een nieuwe konden krijgen in Duitsland, maar dat zou lastig worden. We zitten nog niet zo ver in Duitsland, dus we schieten morgen gewoon de grens weer over naar Nederland, want in Margraten zit een kampeerwinkel die op Tweede Paasdag open is. We weten nog niet wanneer we in Italië aankomen…..

Maandag 28 maart 2016

Route: Linnich (D), Margraten (NL), Bastogne (B), Aubange (Lux), Metz (F). Totaal 300 km.

Vanmorgen zijn we weer teruggegaan naar Nederland om een nieuwe gasfles te scoren. Het lijkt alsof wij onvoorbereid op reis gaan, maar dat is niet het geval. Wij zijn zó vaak op pad met onze camper en de gasfles gebruiken we alleen maar om te koken, want de kachel draait op de dieseltank. Wij hebben dus geen idee hoeveel gas er nog over is en ons campertje is te klein om twee reserveflessen mee te nemen. Bovendien zijn we Nederlanders en gaan we geen  halfvolle fles omruilen….

We waren eigenlijk van plan om via Duitsland en Zwitserland naar Italië te rijden, maar omdat we weer terug naar Nederland moesten, besloten we om dan maar via België, Luxemburg en Frankrijk naar het zuiden te zakken. Binnen 227 km zijn we de grenzen van vijf landen gepasseerd! Prestatie toch? Dit is voor ons echt vakantie, plannen maken, die (noodgedwongen) weer wijzigen en zien waar ons campertje ons brengt.  We staan nu op een camperplaats op gebroken-enkel-loopafstand van het centrum van Metz. We hebben na het eten een wandelingetje gemaakt maar we konden dichtbij geen Frans cafeetje vinden om koffie te drinken, wel een Ierse pub. Het werd dus geen koffie maar een Kilkenny; ook niet verkeerd!

Dinsdag 29 maart 2016

Route: Metz, Nancy, Epinal, Luxeuil-les-Bains. Totaal 193 km.

Onze vakantie ziet er toch wel heel anders uit dan normaal.  De enkel  van Ton beperkt onze activiteiten nogal. Lange wandelingen zitten er niet in, maar in een slakkengangetje zijn we vanmorgen naar de kathedraal van Metz geslenterd. De glas-in-lood ramen en de beelden aan de buitenkant zijn  prachtig, maar het hele gebouw moet nodig opgeknapt worden maar het heeft tenminste  een schoonmaakbeurt nodig.

Zo tegen half twaalf vertrokken we op weg naar onze volgende kampeerplek en omdat we nooit te laat aan willen komen, vonden we het om vier uur wel weer genoeg. Mijn camperrijvaardigheid wordt aardig op de proef gesteld nu ik het alleen moet doen, maar het gaat steeds beter. Vorig jaar waren er nog vier voorwaarden waaraan voldaan moest worden voordat ik achter het stuur kroop, (niet in een drukke stad, niet in de regen, niet in de bergen en niet in het donker) maar op de laatste na heb ik mijn angsten overwonnen. In het donker rijden zal  ook nooit gaan gebeuren vanwege mijn nachtblindheid, maar deze vakantie hoef ik daar ook niet bang voor te zijn, want het is al lekker lang licht. Je merkt ook dat het voorjaar hier al verder is dan in Nederland, want er staan al heel wat bloesembomen in bloei en we hebben ook al een magnolia in vol ornaat gezien!

Woensdag 30 maart 2016

Route: Luxeuil-les-Bains, Vesoul. Totaal 39 km, waarvan we er zelf maar zeven hebben gereden……

Het zit tot nu toe niet mee deze vakantie. Zondag begonnen we natuurlijk al met de gasfles, dinsdag lekte de wastafel en in dat piepkleine hokje hoorde ik Ton tijdens het repareren enige verwensingen uiten en vanmorgen begaf de dynamo van de camper het. Ik reed weg van de camperplaats en we hoorden een harde piep en op de display zagen we groot in het rood staan: ‘Generator Werkstatte’, bovendien bleef het lampje van de accu branden. Gelukkig is onze auto in onderhoud bij het Volkswagen Camper Centrum en daarom hebben we Volkswagen Mobiliteitsgarantie. Ik heb gebeld en nadat een dame me het hemd van het lijf had gevraagd, konden we wachten op hulp. Dit is geweldig geregeld, want ondanks dat ik vroeger vijf jaar Frans heb gehad, versta ik een ratelende Fransman/-vrouw echt niet! Het lange wachten begon…. Eerst twee uur op een sleepdienst en bij de garage aangekomen hadden ze lunchpauze. Om twee uur konden we naar binnen. Om een lang verhaal kort te maken, om half zes hadden ze eindelijk bedacht dat het de dynamo was en dat die besteld moest worden. Als de dynamo morgen aankomt, kunnen we vrijdagochtend om acht uur terecht en dan hebben ze drie uur nodig om het ding te monteren. Gelukkig mochten we wel met de camper naar een camping in de buurt rijden, zodat we niet naar een hotel hoeven. Wordt vervolgd…..

Donderdag 31 maart 2016

We konden vanmorgen op ons dooie gemak opstaan, want we kunnen nergens heen met de camper. We durven hem niet te starten, want morgen moet er nog voldoende stroom in de accu zitten om bij de garage te komen. We zijn lopend op weg gegaan naar McDonald’s om de website bij te werken en daarna op zoek naar een supermarkt. Al met al hebben we vandaag zo’n zeven kilometer gelopen, dus een enorme verbetering in het loopvermogen van Ton. Was ik altijd de zwakke schakel in onze loopactieradius, nu is het Ton eens een keer; voelt hij ook eens wat dat is…. ;‑)

Als het goed is, kunnen we morgenochtend de camper naar de garage brengen en maar hopen dat ze dan de dynamo binnen hebben gekregen.

Vrijdag 1 april 2016

Route: Camping Vesoul, Volkswagen Garage, Camping  Vesoul. Totaal 9 km.

We zaten vanmorgen om kwart voor acht met samengeknepen billen toen ik de camper startte om naar de garage te rijden; maar hij deed het gelukkig. De ventilator durfden we niet aan te zetten want op het moment dat de accu leeg zou zijn, slaat de motor af en dan sta je midden op een rotonde of zo, of nog erger…..  Bij de garage bleek dat ze pas om twee uur met de reparatie zouden beginnen.  Een beetje jammer, want dan hadden we ons niet zo hoeven te haasten.  Maar goed, ze hadden een mooie oplossing bedacht: iemand van de garage zou ons naar het centrum van Vesoul brengen en ons daar om vijf uur ook weer oppikken.  Van 10.00 tot 17.00 uur is een aardig lange tijd om in een niet al te interessant stadscentrum de tijd door te brengen. Maar een kop koffie in een cafeetje, een steile klim naar een kapelletje, een heerlijke lunch en uiteindelijk de bibliotheek met gratis wifi heeft ons de dag doorgeholpen. Na afrekening van  een kleine 700 euro  (!!) konden we de camper weer meenemen. Nu zitten we met een biertje en een wijntje (in de camper!!!) te proosten op een minder problematisch  verloop  van onze vakantie!

Zaterdag 2 april 2016

Route: Vesoul, Besançon. Totaal 63 km.

Heerlijk om weer verder te kunnen trekken! Als je twee dagen gedwongen op dezelfde plek hebt moeten blijven, voelt verder trekken gelijk weer als een enorme vrijheid! (Elk nadeel……). We zijn nu bijna een week onderweg en het plan was om nu zo ongeveer in Italië te zitten. Nou, niet dus, dat duurt nog wel eventjes…. Omdat we onverwacht in Frankrijk beland zijn, gaan we hier eerst de toerist maar eens uithangen. Vandaag een kort ritje naar Besançon. Wat een mooie stad is dit! Veel mooie (universiteits)gebouwen en kerken. De camperplaats waar we staan bevindt zich langs een wandelpromenade die op 500 meter van het centrum van de stad ligt. Hier vandaan zijn we naar de Citadel gelopen. Een bastion uit de 17e eeuw dat sinds 2008 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat.  Deze prachtig gerestaureerde vesting torent 100 meter boven de stad uit, zodat we heel wat steile hellingen en trappen op en af hebben moeten lopen, maar het was de moeite waard. Mijn kuit- en dijbeenspieren zullen alleen wel wat tijd een paar dagen nodig hebben om bij te komen…..