Week 25 – 2012

Route: Piteå, Luleå. Totaal: 83 km
Zon op: 1.29 uur
Zon onder: 23.40 uur

Zo mooi als het weer gisteren was, zo slecht is het vandaag. Vannacht begon het te regenen en dat is niet meer opgehouden tot ’s middags een uur of half twee. Een mooie dag dus om nog maar een was te draaien en in de droger te doen.  Omdat ik de Zweedse gebruiksaanwijzing van de wasmachine niet kon lezen, had de campingeigenares dit gistermorgen uitgelegd. Vanmorgen dacht ik dat ik het nog wel wist, maar helaas koos ik toch nog het verkeerde wasprogramma. I.p.v. het uurtje dat mijn was gisteren draaide, duurde het vanmorgen drie uur en toen moest het nog in de droger. Gelukkig had ik wel de goede temperatuur gekozen, want anders had mijn wasgoed vast een andere maat gekregen! Al met al vertrokken we pas om kwart over twaalf.

Zes jaar geleden zijn we met Ben en Ineke in Gammelstad geweest, een kerkdorpje vlakbij Luleå. Toen was het een gezellige drukte, waarschijnlijk omdat het toen hoogseizoen was en mooier weer.  Vandaag was het erg rustig, misschien wel té rustig; we hebben wel een interessante expositie gezien over dit kerkdorp, dat veruit het belangrijkste was van Zweden. Hij staat ook op de Werelderfgoedlijst. Maar na drie kerkdorpen in evenzoveel dagen, hebben we daar voorlopig wel genoeg van gezien.

Na dit bezoek gingen we al op zoek naar een plek om te overnachten. We vonden een mooie camperplek op een kilometer afstand van het centrum van Luleå, aan het water bij een klein jachthaventje.

Maandag 18 juni 2012

Route:  Luleå, Haparanda, Hedenäset. Totaal 205 km.
Zon op: 1.13 uur
Zon onder: 23.50 uur

We zijn op rantsoen, niet wat eten en drinken betreft, maar we zijn op gasrantsoen. We hebben twee blauwe gasflessen bij ons, maar deze flessen zijn in Scandinavië, de Baltische Staten en Polen niet te krijgen. We hebben onszelf daarom voor de zekerheid toch maar een beperking opgelegd, want we willen echt niet meemaken dat we geen koffie meer kunnen zetten en we hebben nog tweeëneenhalve maand te gaan. Als we op de helft van onze vakantie nog met de eerste fles doen, dan kunnen we daarna weer normaal gaan doen, maar stel dat we vóór de helft van de vakantie door onze eerste fles heen zijn, dan bedenken we nog drastischere maatregelen! 😉 Hoe besparen we op gas:

• In Scandinavië hebben alle campings een keuken waar je kunt afwassen en koken. Dat doen we dan ook, inclusief het koffiewater. Als we vrij kamperen kan dat dus niet.
  • Eieren koken doen we alleen nog maar als we op een camping staan.
  • We zetten ’s ochtends geen drie kopjes koffie p.p., maar nog maar twee.
  • We koken zo min mogelijk. Variaties op maaltijden:
    • Wraps met koude vulling, zoals zalm, roomkaas (Ton niet uiteraard), tonijn, ham, kipfilet, sla, tomaat, komkommer
    • Kant-en-klaar gegrilde kip uit de supermarkt met sla, tomaat, paprika, komkommer
    • Warm lunchen bij b.v. Ikea (gratis koffie met onze Familycard uit Nederland; werkt hier ook)
    • Verdere creatieve oplossingen bedenken we nog wel
  • Als we niet gekookt hebben, was ik af met koud water.

Vandaag zijn we naar de VVV geweest om te informeren waar we Midzomernachtfestiviteiten kunnen meemaken. We zijn er inmiddels achter dat we dat niet in Finland moeten doen, maar in Zweden. In Finland bestaan de festiviteiten voornamelijk uit drinken, drinken en nog eens drinken, terwijl in Zweden de traditionele feesten plaatsvinden met o.a. folkloristische dansen rond een versierde boom. We blijven dus tot en met komend weekend in Zweden, want zondag is in Finland de dag ná de Midzomernachtfestiviteiten en is iedereen aan het herstellen van een kater van twee dagen. Maandag gaan we dus pas de grens over.

We hebben vandaag een leuke tocht gemaakt en een paar bezienswaardigheden bezocht, zoals de Karl Gustavkerk uit 1790 in Karungi . In deze kerk was de koster net aan het stofzuigen, maar hij wees ons op de audiotour die ook in het Engels te beluisteren was. Noodgedwongen heeft hij toen zijn kerkhoudelijke werkzaamheden 13 minuten opgeschort. Hierna zijn we naar de stroomversnellingen bij Matkakoski gegaan in de Torneälv, de grensrivier tussen Zweden en Finland.

We zijn nog niet in Finland maar het is al wel in zicht, want we hebben een mooi  vrij kampeerplekje gevonden aan de grensrivier. We kunnen aan de overkant de Finse koeien zien en hun bellen horen.

Dinsdag 19 juni 2012

Route: Hedenäset, Lupio, Overtorneå, Pello, Pajala. Totaal  151 km.
Zon op: 0.20 uur
Zon onder: 0.31 uur

In Nederland zal ik nooit meer zal klagen over muggen! Mijn hemel, het is niet normaal meer zoveel muggen als hier zitten. Wat dat betreft is het maar goed dat het regenachtig weer is, want je zou niet buiten kunnen zitten. Als je hier in de buurt al partytenten ziet staan in tuinen, dan zijn ze allemaal voorzien van muskietengaas en dat is absoluut geen overbodige luxe!

Vanmorgen zaten we bijna op de Poolcirkel en zoals jullie kunnen zien, overlappen de zonsop- en zonsondergangstijd elkaar al. Ik ben benieuwd wat mijn gps morgen aangeeft als we boven de Poolcirkel zijn aangekomen. We hebben vanmorgen de Lupioberg beklommen. Het is een berg waarvan de Zweedse kinderen denken dat daar de Kerstman woont en vanwaar je op de top heel mooi de Middernachtzon kunt zien. Helaas is het bewolkt en regenachtig, want anders waren we er vanavond weer naar teruggegaan. Er is nl. een mooie camperplaats halverwege de berg waar je kunt overnachten, maar met deze bewolking heeft het geen zin.

Na de Lupioberg hebben we in Overtorneå het prachtige kerkje uit de zeventiende eeuw bezocht. Er staat hier een houten beeld van Madonna uit de vijftiende eeuw. De oorspronkelijke kerk dateerde uit 1482 maar werd in 1605 door springvloed en ijs verwoest. Het Madonnabeeld werd jaren later teruggevonden langs de oevers van de rivier en is het pronkstuk van de kerk. Het orgel uit de 16e eeuw is het oudste nog steeds in gebruik zijnde orgel in Zweden.

We staan nu een paar dagen op een camping bij Palaja, net als gisteren aan de Zweedse kant van de grensrivier met Finland. Vrijdag en zaterdag gaan we hier in deze streek de Midzomernachtfestiviteiten bezoeken. We hebben nu weer internet en ook niet onbelangrijk, we kunnen weer een paar dagen koken! 😉

Woensdag 20 juni 2012

Geen route; nog een dagje op de camping in Pajala
Zon op: –.—
Zon onder –.—

Zoals jullie aan de zonsop- en zonsondergangstijden  kunnen zien hebben we het punt boven de Poolcirkel bereikt, waar de zon niet meer ondergaat. Mijn gps geeft alleen nog maar streepjes aan. Helaas is het bewolkt, zodat we het fenomeen niet kunnen vastleggen, maar ik weet zeker dat dat van de week nog wel gaat gebeuren.

Het was de hele dag ontzettend slecht weer; koud (slechts acht graden), regen en gure wind. In de camper zitten we met de kachel aan (draait niet op gas, maar op diesel van de brandstoftank). We zijn met regenjassen aan naar Pajala gelopen om boodschappen te doen en om mijn bril te laten repareren. Ik had nl. ’s ochtends na het douchen mijn toilettas bovenop mijn bril gezet en die kon daar niet tegen. Gelukkig had het stadje Pajala een piepklein optiekje, waar ze zo vriendelijk waren om de boel (gratis) te repareren. Toen we terugliepen naar de camping en ons campertje daar zagen staan, kreeg ik net zo’n gevoel als ik vroeger had toen we met René en Sandra op fietsvakantie waren. Zo’n gevoel van opperste tevredenheid met het idee dat we met zó weinig ruimte, toch alles bij ons hebben dat nodig is om enkele weken of maanden te (over)leven. Op de zes vierkante meter die we nu tot onze beschikking hebben, bezitten we:

• een auto met airco en navigatiesysteem
  • zithoek met vier zitplaatsen (twee comfortabele fauteuils en een bank + tafel)
  • centrale verwarming
  • ringverwarming
  • panoramazicht
  • radio + cd-speler met vier speakers
  • slaapkamer
  • badkamer met wastafel en toilet
  • open keuken met kookeiland en ingebouwde koelkast
  • werkkamer met computerapparatuur en fotolab
  • garderobekast met hang- en leggedeelte
  • bibliotheek met 25 boeken
  • vliering met opbergruimte voor kleding voldoende voor drie maanden (zomer- + winterkleding)
  • levensmiddelenvoorraad
  • drankvoorraad (bier en wijn voor zes weken Scandinavië)
  • tank met 50 liter schoon water en een vuilwatertank van 70 liter
  • gasvoorraad voor (hopelijk) drie maanden
  • schuifdeur naar het terras met wisselend uitzicht (bos, zee, meer, rivier, hei, caravans)
  • tuinameublement met zonnescherm en verplaatsbare zijwand
  • twee fietsen
  • gereedschap

Kunnen jullie je nu voorstellen hoe intens gelukkig wij zijn met dit ingenieuze apparaat? Je kunt leven op zes vierkante meter; waar heb je eigenlijk nog een huis voor nodig? 😉

Donderdag 21 juni 2012

Route: Rondrit door omgeving.

’s Avonds weer terug op de camping in Pajala. Totaal 166 km.
Zon onder –.—

Vandaag is het de langste dag en dit wordt in Scandinavië uitbundig gevierd in het weekend dat het dichtst bij 21 juni ligt. Dat is dus morgen, zaterdag en zondag. Omdat deze camping slechts zeven kilometer bij het terrein vandaan ligt waar de festiviteiten zullen plaatsvinden, hebben we besloten om toch nog maar een nachtje op deze camping te blijven staan. We zijn dus allerlei bezienswaardigheden in de omgeving gaan bekijken, zoals een ruïne van een ijzersmeltoven, een openluchtmuseum en we zijn een natuurpad van een berg opgelopen, vanwaar we  een prachtig uitzicht over de omgeving hadden. Het is de hele dag ook droog gebleven, alhoewel er een stevige wind stond, maar in de loop van de middag kwam ook af en toe de zon tevoorschijn. ’s Avonds werd het zelfs onbewolkt, zodat we op de langste dag om 12 uur ’s nachts een foto van de zon konden maken die op zijn laagste punt stond en daarna, voordat hij de horizon bereikte alweer opkwam. Toen we in bed lagen net over twaalven, scheen de zon nog in de camper (we doen bijna nooit de gordijnen dicht). Om half vier ’s nachts ben ik opgestaan om een foto te maken van de zon die nog steeds aan de hemel stond. We staan hier op de camping op een plek, waar we 24 uur per dag in de zon kunnen zitten als we om de camper heendraaien. Bijzonder hè?

Zon om twaalf uur ’s nachts
Zon om drie uur ’s nachts
Mijn schaduw om drie uur ’s nachts

Vrijdag 22 juni 2012

Route: Pajala, Erkheikki. Totaal 17 km.
Zon onder: –.–

Vanavond zijn we naar het Midzomernachtfeest geweest in Erkheikki. Een hele leuke ervaring. Om 18.00 uur begon het feest met het dansen rond de meiboom (midsommarstången), waarna er binnen in de feestzaal een aantal voordrachten gehouden werden, waar wij natuurlijk totaal niets van verstonden. We waren ook de enige buitenlanders op het feest. Hierna speelde er een niet al te goede band, maar de avond werd afgesloten met de Raj Raj Band, die er een geweldig feest van maakten. We hebben ons in elk geval kostelijk geamuseerd, mede  door het bekijken van de totaal andere gewoontes dan bij ons in Nederland. In de feestzaal was een bar waar je drankjes kon kopen. Binnen mocht er gewoon alcohol gedronken worden, maar buiten was er voor de deur een hek geplaatst van drie bij tien meter; deze “kooi” mocht je niet uit met alcohol in je hand. Om ervoor te zorgen dat dit dan ook niet gebeurde, liepen er vier enorme bewakers met een niet erg vriendelijke uitstraling, zeg maar gerust boeventronies! Ze hadden handboeien aan hun riem hangen, een wapenstok en we zagen zelfs dat ze een kogelvrij vest bij zich hadden. Deze controle kon echter niet voorkomen dat mensen dronken werden, want een groot aantal had zich gewoon laveloos gedronken in de “kooi”! Maar de bewaking zorgde er toch voor dat de sfeer bijzonder goed bleef en er totaal geen rottigheid plaatsvond. Na het feest zijn we naar de camper teruggelopen en zijn een klein eindje verderop naar een kampeerplekje gereden aan de rivier, waar we de nacht hebben doorgebracht. Morgen reizen we verder naar het noorden.

Zaterdag 23 juni 2012

Route: Erkheikki, Pajala. Totaal 17 km.
Zon onder: –.—

Ja hoor, we staan wéér op de camping in Pajala! Vanmorgen wilden we verder noordwaarts reizen, maar de achterband was zacht en bij het oppompen bij een benzinestation, merkte Ton dat het probleem  in het ventiel  zat en dat moet vervangen worden. We durven met deze zachte band geen honderden kilometers te gaan rijden. Maar zoals bij al onze pechgevallen is het ook nu weer weekend en ook nog eens het Midzomerweekend, dus jullie begrijpen het al, geen garage te vinden die open is. We zijn dus maar weer teruggereden naar de camping in Pajalla en wachten nu rustig af tot maandag. Het is gelukkig mooi weer en we hebben geen haast. Als je drie maanden vakantie hebt, dan maken een paar dagen vertraging niets uit. We hebben ook geen boot besproken die we moeten halen, dat is ook geen probleem. We relaxen lekker in het zonnetje en het wordt vanzelf maandag!