Week 29 – 2012

Zondag 15 juli 2012. Talinn

Erg jammer voor ons bezoek aan Tallinn, want het weer was erg slecht vandaag, maar tussen de buien door hebben we toch een goede indruk van deze prachtige stad gekregen. We zijn in elk geval erg blij dat we gisteravond al geweest zijn, want toen was het nog prachtig weer en hebben we de stad op zijn mooist gezien.

Het middeleeuwse centrum ligt op een heuvel en heeft veel smalle bochtige straatjes die geplaveid zijn met  kinderhoofdjes. Je moet echt wandelschoenen aan, want met teenslippers of naaldhakken kom je niet ver. We hebben onze ogen uitgekeken naar alle prachtig bewaard gebleven gebouwen, zoals het kasteel, de Russisch-orthodoxe kathedraal, het parlementsgebouw en de stadsmuur. Net als in elke toeristische plaats vind je tientallen souvenirwinkeltjes met allemaal dezelfde souvenirs, maar hier in Tallinn zijn ook veel kunstwinkeltjes waar je de prachtigste wandkleden, decoraties van glas-in-lood en keramiek kon kopen. Helaas waren de prijzen van deze artikelen zó waanzinnig hoog, dat ik me toch maar heb ingehouden. Misschien vind ik nog iets in een minder toeristische stad waar de prijzen redelijker zijn, want ik moet natuurlijk wel een mooie herinnering aan deze landen hebben.

We waren van plan om vanavond in een restaurantje te gaan eten, maar toen we om een uur of half drie uitgeput een horecagelegenheid binnengingen om even een broodje of iets dergelijks te gaan eten, kregen we voor € 12,95 zó’n uitgebreide tapasschotel voor twee personen (!), dat we daarna besloten om ons dinertje maar tot morgen uit te stellen!

Maandag 16 juli 2012

Route: Tallinn, Loksa, Kasmü, Altja, Rakvere. Totaal 180 km.
Zon op: 4.23 uur
Zon onder: 22.16 uur

Vanmorgen hebben we Tallinn verlaten; wat hebben we ervan genoten (de camping buiten beschouwing gelaten, maar dat hadden jullie vast al begrepen). Toen we de stad verlieten, reden we nog door een voormalig Russische woonwijk. Honderden grauwe, grijze flatgebouwen die nog  steeds bewoond worden; wat een troosteloze aanblik was dat!

De tocht voerde ons vandaag oostwaarts langs de noordkust van Estland door een heel afwisselend landschap; moerasland, bossen, zee, gezellige dorpjes met soms ineens weer zo’n grauw fabrieks- of flatgebouw. Bij Altja, een oud vissersdorpje, hebben we een boswandeling gemaakt met als bijzonderheid dat we op een gegeven moment op het strand liepen met aan onze linkerkant het bos en aan onze rechterkant de zee.

In Rakvere waren we gelukkig nog net voor de sluitingstijd van vijf uur bij de VVV (we zijn eigenwijs en hebben nog steeds onze horloges op de Nederlandse tijd staan) om te vragen waar we een camping konden vinden, want die liggen hier in Estland niet voor het oprapen. We staan nu op een schattig en erg schoon  campinkje. Gelukkig was de stadscamping van Tallinn niet de standaard voor de rest van Estland en dat voor slechts dertien euro!

Dinsdag 17 juli 2012

Route: Rakvere, Toila, Sillamaë, Toila. Totaal 139 km.
Zon op: 4.21 uur
Zon onder: 22.10 uur

We zijn vandaag verder getrokken langs de noordkust en hebben weer een middeleeuws kasteel bezocht. Was het kasteel dat we vorige week in Finland bezochten een echt kijkje in de geschiedenis voor volwassenen, dit kasteel was meer gericht op kinderen met middeleeuwse ridders, het afschieten van een kanon waarbij kinderen mochten meehelpen het stro in het kanon te stoppen, enz. enz.

We zijn vandaag doorgereden tot bijna aan de Russische grens. Het stadje Sillamaë geeft nog een goed beeld van het leven onder Russisch bewind dat tot 1991 geduurd heeft.  We zien weer de lelijke grijze flatgebouwen, maar sommige zien er ook al veel beter uit omdat ze nu een vrolijk kleurtje hebben gekregen.

Van de mensen die hier in het oosten van Estland wonen spreekt ruim 90% Russisch; ze hebben het gevoel niet bij Estland te horen maar ook niet bij Rusland. Sinds 2004 hoort Estland bij de Europese Unie en begin vorig jaar is ook de euro ingevoerd. Wij wisten dat niet, want in alle informatie die wij hadden over de Baltische Staten staat nog dat ze hier nog met de Estlandse kroon betalen die ongeveer 6 eurocent waard is. Alles is hier ook nog dubbel geprijsd. De prijzen liggen lager dan in Nederland, maar niet veel. De benzine is hier € 1,31 voor zowel super als diesel en brood is goedkoop met ongeveer € 0,50.

Woensdag 18 juli 2012

Route: Toila, Jöhvi, Kuremäe,Tartu. Totaal 169 km.
Zon op: 4.34 uur
Zon onder: 22.04 uur

Vandaag hebben we in Kuremäe de prachtige kathedraal en het klooster van Pühtitsa bezocht. Het klooster is gebouwd op de plaats waar in de 16e eeuw een boer een verschijning van de Heilige Maagd zag. Het is het enige oosters-orthodox klooster in de Baltische Staten. Er wonen nog zo’n 100 nonnen die op het land en in de tuinen van het klooster werken en iconen en andere religieuze voorwerpen maken. Je betreedt daar echt een andere wereld. Ik denk dat de bezoekers allemaal orthodox zijn, want ze zijn tot tranen toe geroerd als ze de kathedraal betreden. Alle vrouwen hebben óf een sjaal om, of ze hebben er een bij zich om hun haar te bedekken als ze naar binnen gaan. Ja en daar sta je dan in je spijkerbroek met je fleecejack met (gelukkig) een capuchon. Die heb ik toen maar opgezet, ik weet niet of dat voldoende was, of dat het misschien nog oneerbiediger was, heren moesten nl. hun hoed afzetten. Maar goed, mijn bedoeling was goed en ik ben niet weggestuurd.

Toen we in Tartu bij de VVV het adres van een camping vroegen, kregen we er twee. We gingen naar de dichtstbijzijnde, maar konden geen camping vinden want we zaten midden in een woonwijk. We bleken echter wel goed te zitten, want de camping was gewoon in de achtertuin van een woning! Er stond al een camper, maar wij pasten er nog wel bij met dat kleintje van ons. Dit is toch grappig?

Donderdag 19 juli 2012

Route: Tartu, Viljandi, Parnu. Totaal 180 km.
Zon op: 4.45 uur
Zon onder: 22.11 uur

Het was prachtig weer vandaag en we hebben er een relaxt dagje van gemaakt. We zijn op ons dooie gemak door het landschap getrokken en hebben in Viljandi een mooie wandeling gemaakt langs de ruïnes van (weer) een middeleeuws kasteel. Dit kasteel was in een zeer ernstige staat van verval, maar daar werd wel wat aan gedaan. De stenen werden weer vastgeplakt met leem en dit werd dan weer gladgestreken met een klein nat kwastje; een monnikenwerk!

We hebben in dit stadje ook uitgebreid (warm) geluncht voor de onvoorstelbaar lage prijs van €15,00 inclusief frisdrank en koffie!

We vinden wel steeds bijzondere kampeerplekjes. Gisteren stonden we in een achtertuin van een huis en vandaag belandden we per ongeluk op een “camping” op het veldje van een kanovereniging. Het ligt prachtig langs een brede rivier en het uitzicht op  de training van misschien wel het Estlands Olympisch Team (als dat überhaupt bestaat) maakte het tot een belevenis, want de training ging er behoorlijk fanatiek aan toe! Toen we ’s avonds nog een wandeling in de omgeving maakten, kwamen we langs de camping waar we eigenlijk eerder die middag naar op zoek waren geweest en wat waren we blij dat we die niet gevonden hadden. Het was bom- en bomvol en eigenlijk nog erger dan de Tallinn City Camping waar we van de week stonden en dat wil wat zeggen!

Vrijdag 20 juli 2012

Route: Parnu, Lihula, Virtsu, Kuresaare. Totaal 186 km.
Zon op: 4.57 uur
Zon onder: 22.16 uur

Vanochtend zijn we op weg gegaan naar Saaremaa, een eiland aan de westkust van Estland met prachtige natuur, kronkelige weggetjes, geen industrie en het belangrijkste van alles GEEN HEUVELS! We slepen nu al ruim zes weken de fietsen mee en we hebben ze tot nu toe slechts vijf keer gebruikt om naar een stad te fietsen, in totaal zo’n zestig km, dat schiet niet echt op. We gaan hier de komende paar dagen verandering in brengen.

We hebben vandaag wat problemen gehad met het vinden van een camping. De eerste was veelbelovend, want hij hoorde bij een Spa Hotel. Toen ik echter voor drie nachten betaald had, hoorde ik dat er geen douche was voor de campinggasten! Ik heb toen mijn geld maar weer teruggevraagd, wat lastig was, want ik had met een creditcard betaald. De tweede camping was helemaal afgehuurd voor een privéfeest, maar de derde was helemaal top; tot nu toe de mooiste die we gehad hebben in Estland.

Dit weekend is er hier op de camping een congres van negentig Estlandse vrouwen over het behoud van hun cultuur en vanavond werden er volksliederen gezongen rond het kampvuur; heel bijzonder! Ik kreeg ook de teksten in mijn handen gedrukt, dus ik heb mijn Ests maar wat opgehaald 😉

Zaterdag 21 juli 2012. Kuresaare

We hebben heerlijk gefietst vandaag; wat een genot al die vlakke wegen, alhoewel ik moet zeggen dat het landschap wel erg op dat van de Veluwe leek!

We zijn nu een week in Estland en het meest opvallende verschil met Scandinavië vinden we toch wel het gebrek aan vriendelijkheid van de mensen. Er kan gewoon geen glimlachje af bij het personeel in winkels en restaurants. Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op, maar over het algemeen voel je je hier niet erg welkom. Het kan natuurlijk ook onzekerheid  zijn, want niet zoveel mensen spreken Engels en misschien is het ook wel een nalatenschap van de onderdrukking in de Sovjetperiode.

Wat ons ook opvalt zijn de megagrote supermarkten die je toch eigenlijk hier niet verwacht. Albert Heijn XL is er niets bij! We kijken onze ogen uit naar het uitgebreide assortiment verse levensmiddelen. Vlees, vis, kant-en-klaar maaltijden, salades en een enorm assortiment aan taarten, zeker dertig verschillende soorten, de één nog mooier opgemaakt dan de ander. Van de week stonden we in zo’n supergrote supermarkt en daar zagen we een lange rij mensen bij een toonbank staan wachten. Het bleek dat de verse zalm in de aanbieding was, € 3,99 per kilo en de meeste zalmen waren tussen de 2,5 en 3,5 kilo. Dus ze hadden voor rond een tientje een enorme zalm (of twee, of drie, of vier), uiteraard met kop en staart er nog aan. Bij mij lopen de rillingen dan al over mijn rug, want het idee alleen al dat je zo’n kop eraf moet snijden en die oogjes die je dan aankijken en dan, als je het beest van al het oneetbare materiaal hebt ontdaan, loop je ook nog het risico dat je tijdens het eten graten in je mond krijgt….. brrrrr, niks voor mij, geef mij maar een lekker stukje zalmfilet……….