Week 32 – 2012

Zondag 5 augustus 2012

Route: Druskininkai, Lazdijai (Litouwen), Sejny (Polen), Augustow, Bialystok. Totaal 233 km.
Zon op: 4.49 uur
Zon onder: 20.17 uur

Het is niet vanzelfsprekend om vanuit Litouwen naar Polen te reizen, want er zijn slechts twee toegangswegen. Dit komt omdat de Russische enclave Kaliningrad in het zuidwesten aan Litouwen grenst en Wit-Rusland in het zuiden en die twee landen mag je niet in. Er is dus maar een klein stukje grens beschikbaar om naar Polen te gaan. Vanuit Druskininkai moesten we daarom eerst een stukje noordwaarts reizen om één van de twee wegen naar Polen op te pakken en daar zitten we nu. We hebben ook weer onze “eigen” tijd, want vanaf dat we in Finland waren, wees de klok één uur later aan. De zonsop- en zonsondergangstijden, zijn nu ook weer een uur verschoven.

In het stadje Augustow zijn we eerst geld gaan pinnen, want we hadden nog geen Pools geld. De munteenheid is de Zloty en die is ongeveer 25 cent waard. Tegenover de pinautomaat was een grote kerk waar een afbeelding van de Poolse  Paus Johannes Paulus de Tweede op de voorgevel hing. Polen is net als Litouwen erg katholiek en dat was te zien aan het kerkbezoek. Toen wij aankwamen was er een kerkdienst bezig en de kerk was zó vol dat er mensen zelfs buiten stonden waar ze de kerkdienst konden volgen via een geluidsinstallatie. Toen de mis was afgelopen was er een run op één van de drie ijssalons tegenover de kerk en de bezoekers  voor de volgende kerkdienst arriveerden alweer. Later zagen we dat hier ook bij deze dienst de kerk te vol was om iedereen een plaats te bieden en er mensen buiten stonden. De Nederlandse rooms-katholieke kerk zou jaloers zijn op zoveel belangstelling!

De bewegwijzering in Polen is een verademing in vergelijking met die in Litouwen. Hier staan de steden goed aangegeven, maar ze hebben hier weer moeite met het aangeven van de Tourist Information. Die hadden we hard nodig, want de camping die op onze wegenkaart stond aangegeven bleek niet meer te bestaan. Toen we de Tourist Information eindelijk gevonden hadden, bleken de openingstijden van maandag t/m vrijdag te zijn; een beetje lastig op zondag en niet erg toeristvriendelijk. Uiteindelijk hebben we onze toevlucht maar weer tot de taxichauffeurs genomen, die ook nu geen Engels spraken, maar gelukkig is het woord “camping” internationaal en met handen en voeten en een wegenkaart wist één van hen ons een camping te wijzen. Missie geslaagd (tenminste voor vandaag……)

Maandag 6 augustus 2012

Route Bialystok, Warschau. Totaal 225 km
Zon op: 5.03 uur
Zon onder: 20.20 uur

Vandaag zijn we in Warschau aangekomen en we hadden dezelfde problemen als gisteren om de Tourist Information en een camping te vinden. Er zijn nergens borden met een “I” te vinden, die overal in Europa (zelfs in de Baltische Staten) bij alle toegangswegen van steden staan. We zijn zelfs ten einde raad naar het politiebureau gegaan en toen ik de dienstdoende agent vroeg of hij Engels sprak, antwoordde hij: “small”; jullie begrijpen dan zeker wel hoe het niveau van zijn Engels was! Uiteindelijk zijn we maar naar het Centraal Station gereden in de hoop daar iets van een VVV te vinden en dat was gelukkig het geval. Het mag dus wel weer een wonder heten dat we nu op een camping staan.

Toen we in het centrum van Warschau wanhopig rondreden op zoek naar informatie, zagen we toch zo ontzettend veel mooie gebouwen, dat we ons verheugen op morgen om dit allemaal van dichtbij te gaan bekijken. We pakken dan weer ons fietsje en hopen dat het iets koeler zal zijn dan de 32 graden die de thermometer vandaag aanwees…..

Dinsdag 7 augustus 2012. Warschau

Vannacht heeft het vreselijk hard geregend, maar in de loop van de ochtend werd het droog. De regen heeft de boel lekker afgekoeld en het was tien graden koeler dan gisteren; de perfecte temperatuur voor een dagje sightseeing. Wat is Warschau een prachtige stad! Eerlijk gezegd hadden we ons er niet zoveel van voorgesteld, maar de reden daarvoor was dat we ons niet goed hadden ingelezen. Het is eigenlijk te decadent voor woorden, maar we wilden zóveel landen bezoeken dat we Polen eigenlijk verwaarloosd hadden in onze voorbereiding, omdat dat land als laatste op ons verlanglijstje stond. Dat hadden we dus beter wel kunnen doen, want we hebben onze ogen uitgekeken vandaag! De oude stad van Warschau was in de Tweede Wereldoorlog voor 90% verwoest en die hebben ze weer helemaal opgebouwd, waardoor ook dit centrum op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat.

Het is onvoorstelbaar dat een land zoveel kerken heeft en de meeste daarvan zijn rooms-katholiek. Warschau is daarop geen uitzondering, bij elke hoek die je omgaat staat er weer een, de één nog mooier dan de ander. Maar wat we vandaag het mooiste vonden, waren de huizen die, ondanks dat ze relatief recent zijn, toch die oude uitstraling hadden; elk huis heeft een andere kleur en weer andere ornamenten. Ik beledig nu vast mensen die verstand hebben van architectuur en bouwstijlen, maar we vonden ze een beetje Anton Pieck-achtig. Ook het contrast tussen de oude stad en de moderne wereldstad met zijn wolkenkrabbers is mooi om te zien. Al met al hebben we ontzettend genoten vandaag!

Woensdag 8 augustus 2012

Route: Warschau, Plock, Wloclawek, Inowroclaw, Pakosc. Totaal 283 km
Zon op: 5.16 uur
Zon onder: 20.30 uur

Zondag zijn we in Polen aangekomen en de eerste twee campings die we gehad hebben, zijn ons ontzettend tegengevallen. Daarom was het een verademing toen we vanmiddag op een camping terechtkwamen met een prachtig ruim glooiend grasveld aan een meer met goede sanitaire voorzieningen, broodjesservice en met een klein restaurantje. Het enige nadeel op deze camping is het ontbreken van een internetaansluiting. Desondanks blijven we hier toch een paar dagen staan om wat meer van Polen te zien. Er zijn een paar leuke stadjes in de omgeving en je kunt hier ook goed wandelen en fietsen.  We gaan dus een paar lummeldagen houden!

9 t/m 12 augustus 2012

Route: Pakosc, Poznan, Frankfurt a/d Oder, Berlijn, Lingen, Emmen, Warten, Apeldoorn, Lunteren. Totaal 1262 km.
Zon op 9 augustus in Pakosc : 5.33 uur
Zon onder: 20.41 uur

Zon op 12 augustus in Lunteren: 6.14 uur
Zon onder: 21.10 uur

Eigenlijk wilden we een paar dagen in Pakosc blijven, want de camping is fantastisch, de omgeving prachtig en er is hier een hoop te doen en te zien, maar het is genoeg geweest. Het plan was om in Polen o.a. ook nog steden als Gdansk en Krakau te bezoeken, maar ik weet zeker dat ik er niet meer van kan genieten en dat zou ontzettend jammer zijn, want zeker een stad als Krakau schijnt nog vele malen mooier te zijn dan Warschau. Ik wil die steden weer met frisse vakantieogen kunnen bekijken, we gaan daarom nog een keer terug naar Polen om alles te bewonderen wat we nu laten liggen. We moeten trouwens wel naar huis, want de hagelslag is op. Nee gekheid, ik mis mijn kinderen, mijn familie, mijn vrienden en het meeste mis ik Jaade en Nina; straks weten ze niet eens meer wie opa Ton en oma Elly zijn ………

Op weg naar huis dan maar, eerst nog over de rommelige Poolse wegen, die zó vol met schreeuwerige reclameborden staan dat je daardoor de boodschap niet meer ziet. Ook in Duitsland nemen we niet de Autobahn maar de provinciale wegen, want dan zie je ook nog iets van het landschap. Het is na ruim een maand in Estland, Letland, Litouwen en Polen een verademing om niet meer te hoeven slalommen om de gaten in het wegdek en de huizen en tuinen zien er in Duitsland  ook weer allemaal zo verzorgd uit. Wat ook opvallend is dat de mensen vriendelijk zijn en je in winkels en op campings gedag zeggen. We kunnen ook weer met mensen communiceren en we begrijpen wat er op de reclameborden staat die we onderweg tegenkomen. Nu lijkt het alsof ik het niet naar mijn zin gehad heb, maar dat is absoluut niet het geval. Als je op vakantie bent is het fijn om gewoontes en gebruiken in andere landen te leren kennen, maar aan het einde van de vakantie is het ook weer heerlijk om naar huis te gaan en je dan te realiseren wat een heerlijk leven wij eigenlijk hebben en daar ben ik dan ook heel erg dankbaar voor.

De afgelopen tien weken hebben wij 10.544 km gereden en dat deed ons campertje op 924,06 liter diesel, dat is bijna 1 op 11,5 en dat terwijl het toch een oud beestje van 16 jaar oud is. Hij heeft ons niet in de steek gelaten; oké, we moesten drie keer naar een garage, maar een lekke band, een kapot ventiel en een “lamme” koplampschakelaar zijn natuurlijk kleinigheden op zo’n afstand en kun je ook niet voorkomen.

Onze CampingGaz-besparende maatregelen zijn ook succesvol geweest! We hebben het gered en doen zelfs nog steeds met onze eerste gasfles! In landen waar je geen CampingGaz kunt krijgen kun je meestal wel gebruik maken van een keuken op de camping (zou het e.e.a. misschien met elkaar te maken hebben? ;)) en dat hebben we dan ook veelvuldig gedaan: afwassen, koffie zetten, koken,  enz. enz. Het werd gewoon een sport om zo min mogelijk gas te gebruiken.

Als jullie ooit van plan zijn naar de Baltische Staten of Polen te gaan, wil ik je één goede raad geven, doe dit niet zonder navigatiesysteem! Jullie hebben kunnen lezen hoe wij ons een ongeluk hebben gezocht in die landen en ik had een enorme spijt dat we niet die uitbreiding op de TomTom aangeschaft hadden.

Onze superlange vakantie zit er op en zoals altijd heb ik weer met heel erg veel plezier deze weblog bijgehouden en ik wil jullie bedanken voor de vele reacties, zowel via de weblog, als e-mail, facebook of sms. Tot de volgende keer!