Maandag 9 augustus 2021

Heerlijk, een rustdag en daar hebben we goed gebruik van gemaakt. Bovendien werkte het weer geweldig mee, want zon, een strakblauwe lucht en weinig wind, zorgde voor een heerlijk rustige ochtend en halve middag.. De helft van de groep ging om tien uur een pittige wandeling maken op de berg achter de camping, maar die hebben we aan ons voorbij laten gaan. De geplande wandeling  naar de gletsjer in de middag vonden we genoeg voor een rustdag. Het was een mooie, niet al te lange wandeling en ja, we hebben de gletsjer gezien, tenminste wat er van over was. Michel vertelde dat hij vorig jaar nog het ijs van deze gletsjer aan kon raken. Nu lagen er meters water tussen hem en het ijs en dat in één jaar tijd! Ook zagen we een aantal ijsschotsen in een meer, die erg fotogeniek waren, maar ja, het was eigenlijk heel triest om te zien, want die schotsen in dat meer, hoorden eigenlijk een massieve gletsjer te zijn. Het IPCC-rapport dat vanmorgen uitkwam laat zien dat het al lang niet meer vijf vóór, maar vijf over twaalf is. De gevolgen van de opwarming van de aarde zijn onomkeerbaar geworden. En om eerlijk te zijn, doen we er zelf ook aan mee door met onze dieselcamper uit 2003 een Rondje IJsland te doen……

Dinsdag 10 augustus 2021

Route: Skaftafell, Höfn. Totaal 140 kilometer

Vanmorgen werden we wakker in een heel klein wereldje. Gelukkig trok de mist op toen we op pad gingen. De route was prachtig; die slingerde door open vlaktes, langs rotsen die bedekt waren met enorme gletsjers, die vast veel kleiner waren dan in het verleden, maar voor onze begrippen waren deze sneeuwvelden gigantisch. Onderweg zijn we op twee plekken gestopt om drijvende ijsschotsen te zien. De eerste plek vonden we eigenlijk het mooist, want we waren er bijna alleen . We vertrokken toen er een bus met Amerikanen werd uitgeladen. Daarentegen waren de drijvende ijsschotsen bij Jokulusarlon veel spectaculairder, maar het was daar nogal toeristisch, m.a.w. heel druk. Met moeite vonden we een parkeerplekje. We hadden nog net prachtige foto’s kunnen maken, toen het ineens weer erg mistig werd. Later in de middag trok die gelukkig weer op, zodat we op de volgende camping weer heerlijk van het zonnetje konden genieten. Het was weer een mooie dag!

Woensdag 11 augustus 2021

Route: Höfn, Egilstadir. Totaal 259 kilometer.

Op onze alweer laatste hele dag op IJsland, hebben we een fantastisch mooie tocht van ruim 250 kilometer helemaal langs de kust gemaakt. Het uitzicht was doorlopend spectaculair en omdat we de afgelopen weken al zoveel geweldige foto’s hebben gemaakt, konden we dit niet overtreffen. Daarom maar een paar gekke foto’s en één mooie.

Morgenochtend moeten we om negen uur bij de boot staan en dan komen we op vrijdagochtend om 03.00 uur aan op de Faroer Eilanden voor een driedaags bezoek. Morgenavond komt er dus geen verslag, maar dat wordt vrijdag, want op de boot hebben we geen internet. Tot vrijdag!!

Donderdag 12 augustus 2021

Route: Egilstadir, Seydisfordur, Thorshaven. Totaal 28 kilometer + 299  zeemijlen.

Om 8.00 vertrokken we naar de haven in Seydisfordur. Deze twee plaatsen liggen hemelsbreed niet zo ver uit elkaar, maar er ligt een hele bergketen tussen die zó hoog is, dat we tweederde van de rit in de dichte mist hebben gereden. We hadden minder dan 100 meter zicht en dan zit je naast je man die een slingerweg met de nodige haarspeldbochten trotseert, dan begrijp je vast wel dat ik met samengeknepen billen zat…..

De boottocht ging vlekkeloos tot 1.00 uur ’s nachts totdat de wekker ging, want de boot zou om 3.00 uur ’s nachts op de Faeröer Eilanden aanmeren. Al om 3.20 uur kwamen we in het pikdonker aan op de camping en merkten we de volgende ochtend pas dat we aan zee stonden. Om 3.30 uur lagen we weer in bed in ons campertje. Morgen weer een drukke dag; pffff, vakantie is best vermoeiend!

Vrijdag 13 augustus 2021

Na ons zeer korte, onderbroken nachtje, stonden we om 9.30 uur weer klaar om opgehaald te worden door een touringcar met chauffeur die tegelijkertijd onze gids was. We kregen een rondleiding over een gedeelte van de Faeröer Eilanden en de hoofdstad Torshaven (dat je op zijn Faeröers totaal anders uitspreekt….). Wat opvalt is dat het landschap groener is dan op IJsland en dat de huizen mooier zijn, het lijkt in elk geval dat er meer aandacht aan besteed wordt. Er zijn schattige dorpjes en de gids wist veel te vertellen o.a. over de geschiedenis van de Faeroer en leuke anekdotes over de inwoners. De excursie zou drie uur duren, maar de chauffeur keek niet op een uurtje en heeft ons ook nog lopend door het oude centrum van Thorshaven rondgeleid zodat we pas om twee uur weer terug waren op de camping om om drie uur weer klaar te staan voor een excursie naar een bierbrouwerij. Tja, ik zei al dat het vakantie een vermoeiende aangelegenheid kan zijn!

Deze tweede excursie was ook weer erg de moeite waard! De eigenaar van de bierbrouwerij vertelde ons over zijn passie, namelijk het brouwen van verschillende soorten bier. Nu ben ik geen bierdrinker, maar zijn fruitbieren zoals ananas- en rabarberbier vond ik wel lekker. Sommigen gaven de voorkeur aan de wat zwaardere bieren, maar het meest bijzondere was toch het enthousiasme van de bierbrouwer! We mogen hier ook op het parkeerterrein overnachten. Toen ik dat hoorde, dacht ik aan een parkeerterrein, oke, je kunt er parkeren, maar het uitzicht op een meer en de bergen is zó fenomenaal, dat ik denk dat dit het mooiste kampeerplekje van deze hele reis is!

Zaterdag 14 augustus 2021

Wakker worden met zo’n mooi uitzicht daar word je toch blij van en dat op de parkeerplaats van een bierbrouwerij, waar de kippen rond je camper lopen en je moet uitkijken dat je niet in de schapenpoep stapt; je kunt het bijna niet verzinnen!

Wij hebben trouwens een kunstenaar in de groep, Henk Brals, die allerlei materialen gebruikt, zoals hout, steen, boomstronken, maar ook materialen die hij ergens vindt. Hij heeft hier langs de zee een stuk dik koperdraad gevonden dat hij tot een kunstwerk heeft gevormd. Door het op een bepaalde manier van onderaf te fotograferen, krijg je dit bijzondere beeld. Op Instagram kun je hem vinden onder “bralts_beeldenmaker“.

Voordat ik vanmorgen een supermarkt binnenliep, deed ik gewoontegetrouw mijn mondkapje op totdat ik merkte dat ik de enige was. IJsland was sinds een paar weken rood, dus mondkapjes waren weer overal verplicht in tegenstelling tot de Faeröer Eilanden, die geel zijn. Het is hier ook weer wat makkelijker om boodschappen te doen in de supermarkt. Op IJsland was de taal zó onbegrijpelijk, dat je met de beste wil van de wereld niets kon maken van de tekst op de verpakkingen. Hier kon ik vanmorgen tenminste weer caffeïnevrije koffie kopen, want “Koffeinfri” begrijp ik wel en op de foto van een huis in Thorshavn kun je ook wel lezen dat daar een podoloog  haar praktijk heeft.

Na de supermarkt hebben we even goedkoop diesel getankt voor €1,03 per liter. Het is een beetje uit de buurt, maar voor deze prijs gooi je nog eens leuk je tank vol!

Vanmiddag zijn we vanuit de camping naar het oude centrum van Torshavn gelopen en hebben daar heerlijk geluncht, langs de haven geslenterd en nog eens de met gras en planten bedekte huisjes bewonderd. De rest van de middag hebben we lekker rustig in het zonnetje gezeten en een beetje gelezen, gepuzzeld, gehaakt, met andere woorden gewoon gelummeld; heerlijk!

Zondag 15 augustus 2021

Op onze laatste dag van deze reis, voordat we vanavond naar de boot gaan, wilden we nog wat meer van de Faeröer zien. Gisteren is er een klein groepje naar Kirkjubøur gelopen; een wandeling van 10 kilometer en dan ook nog over een bergkam. Dat zagen wij niet zitten, maar in dat kleine groepje zaten ook twee mensen van 79 en 80 jaar; ik neem er niet één pet voor af, maar zesentwintig!! Wij hebben Kirkjubøur vandaag gewoon met de camper bezocht. Dit dorpje met 80 inwoners is een belangrijke historische plaats op de Faeröer, o.a. vanwege de ruïne van de Magnus Kathedraal van rond het jaar 1300 en het witte St. Olafs kerkje uit de 12e eeuw en dat na een aantal restauraties nog steeds in gebruik is. De met gras bedekte huizen en boerderijen die uitkijken over het water zijn prachtig en dit bezoek meer dan de moeite waard! Hierna zijn we nog een stuk verder over het eiland gereden om voor de laatste keer dit prachtige landschap in ons op te nemen!

Vanavond om 23.30 uur vertrekt de boot naar Denemarken, waar we dinsdagochtend om 9.30 uur aan zullen komen en dan rijden we in twee of drie dagen naar huis. Dit is dus het laatste reisverslag van deze vakantie. Michel, we willen je heel hartelijk bedanken voor de organisatie, maar vooral ook voor al je goede zorgen om er een geweldige reis van te maken. We hebben voor 200% genoten!!!!